Narzucanie niekorzystnych warunków umów kontrahentom wytknięto Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie. Spółka zmuszała do wykonywania na własny koszt części sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, podczas gdy obowiązujące przepisy nakładają na odbiorcę jedynie sfinansować jedynie budowę przyłącza. W efekcie Prezes UOKiK nałożyła na nią karę w wysokości ponadkoz 900 tys. zł. To nie jedyne nadużycie popełnione przez przedsiębiorstwo - kolejne działania Urzędu wykazały, iż kontrahenci spółki musieli ponosić nieprzewidziane w przepisach koszty przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej. Od nałożenia kolejnej kary uratowało spółkę dobrowolne zobligowanie się do zaprzestania niedozwolonych działań.

W przypadku Miejskiego Zakładu Komunalnego w Polanicy-Zdroju zastrzeżenia UOKiK wzbudziła praktyka, zgodnie z którą odbiorcy wody mogli liczyć jedynie na 10% obniżenia należności w przypadku obniżenia jakości dostarczanej wody. Tymczasem zgodnie z prawem wielkość upustu nie może być ustalana odgórnie lecz indywidualnie w każdym przypadku. Natomiast w gminach Bogoria i Ochotnica Dolna utrata lub uszkodzenie wodomierza z winy odbiorcy wiązało się z ustalaniem należności za pobraną ilość wody na maksymalnym możliwym poziomie, zamiast proporcjonalnie do ilości faktycznie pobranej. Prezes UOKiK przypomniała, że gdy nie można dokładnie zmierzyć ilości pobranej wody, powinna zostać ona ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza lub na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej.

W wyniku wszystkich działań powstał raport „Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym” (do pobrania ze strony internetowej UOKiK.

Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel zwraca uwagę, że przyczyną nieprawidłowości jest obecna sytuacja, w której gmina jest z jednej strony jego regulatorem usług, a z drugiej sama je świadczy, przede wszystkim za pośrednictwem spółek komunalnych. Taki nadzór nie może więc być efektywny ekonomicznie, nie chroni również odbiorców przed niedozwolonymi praktykami spółek komunalnych i władz lokalnych. Proponowane są więc zmiany, w których za regulacje świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych odpowiadałyby władze wojewódzkie, możliwe byłoby również wprowadzenie konieczności weryfikacji proponowanych stawek za usługi przez akredytowaną jednostkę oceniającą.

Źródło: uokik.gov.pl