Wykazanie zaistnienia powyższych przesłanek obciąża zamawiającego, który w przypadku unieważnienia postępowania w oparciu o ten przepis musi wykazać wystąpienie okoliczności faktycznych i prawnych uniemożliwiających podjęcie innej decyzji niż decyzja niwecząca prowadzoną procedurę.

Gdy postępowanie jest obarczone wadą należy je unieważnić >>

Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 30 czerwca 2015 r. (sygn. akt: KIO 1294/15) przypomniała, że „tylko i wyłącznie wskazane bezwzględne przesłanki do unieważniania umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 146 ust. 1 ustawy Pzp) oraz przesłanka naruszenia przepisów ustawy Pzp, które to naruszenie ma wpływ na wynik postępowania (art. 146 ust. 6 ustawy Pzp) mogą stanowić podstawę oceny, czy dane postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega unieważnieniu w oparciu o dyspozycję z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.”.

Nie każda wada postępowania prowadzi do jego unieważnienia >>

Nie każda wada postępowania wywołuje skutek w postaci obligatoryjnego unieważnienia procedury. Dla zastosowania tego skrajnego rozwiązania wymagane jest by, wada była bezwzględnie nieusuwalna, przy czym wadą w rozumieniu tego przepisu jest nieusuwalna wada samego postępowania, która wywiera tak istotny wpływ na umowę w sprawie zamówienia, że podlegać może unieważnieniu.