Bicie rekordu rozpoczęło się punktualnie o 10.30. Zadaniem dzieci jest programowanie z wykorzystaniem elektronicznego "pisaka" w programie "Scratch". W nim stworzą komputerowa wersję gry "ciepło-zimno".

W tradycyjnej wersji gry jedno z dzieci opuszcza salę, pozostałe w tym czasie chowają jakiś przedmiot. Dziecko, które wróci do sali, musi odnaleźć przedmiot, a pozostałe podpowiadają szukającemu mówiąc "ciepło", jeśli zbliży się do szukanego przedmiotu, i "zimno", gdy się od niego oddala.

W programie "Scratch" dzieci muszą określić odległość od ukrytego "duszka", używając kolorów. Jeśli gracz będzie klikać "pisakiem" na wyznaczonym polu daleko od ukrytego "duszka", wtedy na ekranie pozostaną niebieskie kropki, nieco bliżej zielone, a w pobliżu celu żółte, pomarańczowe i czerwone, w zależności od tego, jak blisko celu się znajduje.

Jednym z najsilniej reprezentowanych w tym wydarzeniu miast jest Warszawa. Do akcji włączyło się 11 publicznych szkół podstawowych i 2 niepubliczne ze stolicy.

Jak mówił na konferencji prasowej wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński, dzieci, ucząc się programowania, będą mogły łatwiej podejmować decyzję o swojej zawodowej przyszłości. "Myślę, że to jest istotne, bo w ten sposób ten dzieciak uczy się tego, że jednak to, co zrobi dzisiaj, może mieć jakiś wpływ na to, co wydarzy się jutro, i może to zaprogramować" - powiedział.

Z kolei zdaniem dyrektora Biura Cyfryzacji Miasta Tadeusza Osowskiego, pobicie rekordu jest istotne, ale najważniejsze jest to, żeby u dzieci wzbudzić chęć poznania i ciekawość, żeby mogły lepiej poznać cyfrowy świat i lepiej sobie w nim radzić.

Akcja odbywa się z zachowaniem zasad zgodnych z regulaminem Guinness World Records. Wynik zostanie podany przed świętami Bożego Narodzenia.

Organizatorem akcji jest fundacja ArchitectsPL, współorganizatorami są Fundacja Szkolna oraz miasta: Gdańsk, Lublin, Płock, Poznań, Siematycze, Warszawa oraz gmina Rozogi. Akcję wspierają m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Urząd Komunikacji Elektronicznej i Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.

Od 1 września 2017 r. programowanie jest stałym elementem kształcenia od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zarówno ustawa Prawo oświatowe, jak i podstawa programowa informatyki przewidują kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Programowanie - rozumiane szerzej niż tylko jako tworzenie programów komputerowych, bo także jako umiejętność wskazywania i rozwiązywania problemów - wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów. Wspomaga rozwijanie logicznego myślenia i precyzyjnego wyrażania myśli, sprzyja dobrej organizacji pracy i uczy pracy zespołowej.

W ubiegłym roku ruszył pilotażowy program nauki programowania w szkołach. Poprzedza on wdrożenie nauczania programowania do programu szkolnego na każdym etapie kształcenia. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 1,5 tys. szkół, przeszkolono już ponad 26 tys. nauczycieli.(PAP)