Wnioski dotyczące zasad ustalania opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie kopaliny złożyły wspólnie: Rada Miejska w Polkowicach, Rada Miejska w Lubinie, Rada Gminy Jerzmanowa, Rada Gminy w Radwanicach oraz Rada Gminy Lubin. Gminy zakwestionowały przepisy dotyczące ustanowionej w art. 84 ustawy Prawo geologiczne i górnicze konstrukcji opłaty eksploatacyjnej, jaką winien uiszczać przedsiębiorca wydobywający kopalinę. Zgodnie z art. 86 ust. 1 powyższej ustawy, opłata eksploatacyjna stanowi w 60 % dochód gminy, na terenie której prowadzona jest działalność objęta koncesją. Wpływy z opłaty eksploatacyjnej są więc dochodem budżetu gminy i jako takie planowane są w tych budżetach z jednoczesnym ich przeznaczeniem na finansowanie określonych zadań gminy.

Wskazany w kwestionowanych przepisach sposób ustalania opłaty eksploatacyjnej zdaniem wnioskodawców narusza zasadę odpowiedniego władztwa finansowego jednostek samorządu terytorialnego, łącznie z zasadą uzależniającą zmiany w podziale dochodów publicznych od zmian w zakresie zadań i kompetencji tych jednostek. Zdaniem wnioskodawców główną przyczyną błędnego ukształtowania praktyki w ustalaniu podstawy wymiaru oraz wyliczaniu kwoty należnej opłaty eksploatacyjnej, opartej na dowolnej wykładni użytego pojęcia "wydobytej kopaliny", jest brak precyzyjnej regulacji dotyczącej sposobu ustalania opłaty zawartej w art. 84 ust. 1 - 7 ustawy Prawo geologiczne i górnicze . Zgodnie z kwestionowanymi przepisami opłata eksploatacyjna, jako świadczenie publiczne, musi być określona przez ustawę. Ponadto jako świadczenie publiczne będące daniną publiczną, w części stanowiącej dochód gminy, w świetle art. 217 w zw. z art. 167 Konstytucji , poddana jest rygorom dotyczącym określenia jej podstawowych elementów w drodze ustawy.

Na podstawie: www.trybunal.gov.pl

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)