Zarząd Województwa Łódzkiego oddalił protest spółki dotyczący etapu oceny formalnej projektu, złożonego w konkursie wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2013. Zarząd ustalił, że projekt spółki nie przeszedł pomyślnie etapu oceny formalnej, gdyż wnioskodawca złożył jego uzupełnienie z uchybieniem terminu 10 dni roboczych. Jako podstawę odrzucenia wniosku wskazano regulaminu konkursu. W związku z tym spółka złożyła skargę do WSA w Łodzi.

WSA podkreślił, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju , stanowi element wspólnotowego systemu realizacji polityki spójności, mającej na celu zmniejszenie dysproporcji w poziomie rozwoju różnych regionów, w tym stref wiejskich. Zdaniem WSA według ustawy kwestie związane z ubieganiem się o dofinansowanie uregulowane są w systemie realizacji programu operacyjnego. W opinii WSA jest to niezgodne z Konstytucją, bowiem dokumenty programowe nie są aktami prawnymi rangi powszechnie obowiązującej, a więc nie są konstytucyjnymi źródłami prawa.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju przewiduje możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego po wyczerpaniu środków odwoławczych przewidzianych w systemie realizacji i po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej. W ocenie WSA możliwość domagania się przez stronę poddania sądowej kontroli wyników przeprowadzonego postępowania konkursowego uzależniona jest od zajścia zdarzeń określonych w akcie, który nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego co jest sprzeczne z konstytucją.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, po. 712 ze zm.)