„Na początku przyszłego roku będziemy tworzyć nową strategię promocji województwa do roku 2020, teraz będziemy skupiać się przede wszystkim na szczegółach, promocji poszczególnych atrakcji, mniej województwa jako całości” – zapowiedział w rozmowie z PAP dyrektor departamentu promocji, edukacji, kultury, sportu i turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach Jacek Kowalczyk.
Dyrektor nie wykluczył, ze dotychczasowe hasło promocyjne „Świętokrzyskie czaruje. Poleć na weekend” zostanie zastąpione nowym. Na pewno nie zmieni się logotyp województwa, czyli kolorowa czarownica układająca się w kształt litery „Ś”.
Nowa strategia będzie określała kluczowe obszary, które będą promowane w szczególny sposób. Własne kampanie reklamowe będą miały m.in. parki czy trasy tematyczne. „Nastawiamy się między innymi na promocję uzdrowiskową +wellness & spa+. To jest fundament przyszłej promocji” – przyznał Kowalczyk.
Z nowej strategii będą mogły korzystać również samorządy niższego szczebla, czyli powiaty i gminy. Władzom województwa zależy, by była to kampania spójna. „Do trzeciego kwartału, do września, taka strategia na pewno powstanie. Musimy ją potem przekazać sejmikowi. Chcemy, żeby była to strategia wojewódzka, dla wszystkich” – dodał.
Pilotażową kampanią produktową była zakończona właśnie promocja Muzeum Narodowego w Kielcach. Obejmowała spoty we wszystkich możliwych mediach, akcje plenerowe oraz silną obecność w portalach społecznościowych. Kosztowała 1 mln 200 tys. złotych.
„W przyszłorocznym budżecie na promocję przeznaczymy około siedmiu milionów złotych” - powiedział Kowalczyk. To niewiele w porównaniu z tym, ile dzięki funduszom unijnym region wyda na promocję ścieżek rowerowych. W latach 2013-2015 na ten cel przeznaczone zostaną 24 mln zł. „Mamy już podpisaną preumowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. To jest gigantyczny projekt, ale stricte produktowy” – zaznaczył Jacek Kowalczyk.
Województwo Świętokrzyskie, zgodnie z decyzją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będzie pierwszym regionem w Polsce, który będzie wdrażał taką strategię. Projekt wpisuje się w kampanię promocji całej Polski Wschodniej. „W grudniu będziemy ogłaszać przetarg na strategię, na hasło, na katalog identyfikacji wizualnej i to ma powstać do sierpnia 2013 roku” – dodał.
Według Kowalczyka kampania na pewno będzie miała swoją „twarz” – znaną postać, która będzie promowała ścieżki rowerowe.
„To na pewno będzie kampania telewizyjna z dużą liczbą spotów, ale także z lokowaniem produktu w filmie. Chcemy wygenerować nowy serial fabularny, który będzie promował te trasy. Jeśli to się nie uda, być może wykorzystamy jeden z seriali, które dzisiaj już są lub pojawią się w przyszłości” - zapowiedział Kowalczyk.
Województwo Świętokrzyskie ma już doświadczenie z wykorzystaniem lokowania produktu w polskim serialu kryminalnym „Ojciec Mateusz” emitowanym przez Telewizję Polską. W ten sposób promowane jest miasto Sandomierz.
mjk/ mki/ mow/