Dopuszczalne jest bowiem podejmowanie uchwał w sprawie zmiany studium dla części obszaru gminy. WSA we Wrocławiu stwierdził, że: „podejmując uchwałę o przystąpieniu do zmiany studium (...), rada gminy może w sytuacji, gdy wynika to z przedmiotu podejmowanej nowelizacji, wyznaczyć obszar zmiany studium węższy od granic administracyjnych gminy. W tej sytuacji art. 9 ust. 3 u.p.z.p. nie będzie miał zastosowania”. Przy czym należy zaznaczyć, że zmiany te powinny współgrać z tymi ustaleniami studium, które pozostają w mocy.



Obwiązujące uregulowanie oznacza, że studium nie może być wprowadzane etapowo, co zmusza organy gminy do kompleksowego uregulowania kwestii związanych z omawianym aktem planistycznym. Dodatkowo należy wskazać, że nie jest możliwe uchwalenie studium dla kilku gmin, nawet tych, które ze sobą graniczą. Takie określenie zasięgu terytorialnego studium może stanowić problem zarówno dla gmin niewielkich (kwestia kosztów związanych z procedurą ustanowienia studium), jak i gmin intensywnie zabudowanych (z powodu braku koordynacji na tym poziomie planowania z terenami sąsiadującymi, które pozostają poza granicami administracyjnym gminy tworzącej studium).


Więcej na ten temat znajdziesz w książce „Aspekty prawne planowania i zagospodarowania przestrzennego”.


Opracowanie fragmentu: Agnieszka Matłacz