Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich. Zgodnie z treścią projektu, część kompetencji w zakresie bezpieczeństwa zostanie przekazana samorządom.
 
Resortowy projekt ustawy wyróżnia ratownictwo górskie oraz na zorganizowanych terenach narciarskich. Na mocy tego podziału za bezpieczeństwo osób przebywających w górach odpowiedzialny jest dyrektor parku narodowego lub krajobrazowego, położonego na obszarze gór. Jeśli chodzi zaś o tereny narciarskie, odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na osobie fizycznej, prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, która prowadzi w tych miejscach działalność.
 
Za bezpieczeństwo na innych niż ww. terenach odpowiadać ma starosta. Do jego obowiązków będzie należeć zapewnienie podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa górskiego warunków do organizacji pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi. Starosta oznakuje również tereny, obiekty i urządzenia służące do uprawnienia sportu i turystyki. Jego zadaniem będzie też informowanie o aktualnym stopniu zagrożenia lawinowego, także na podstawie komunikatów lawinowych, opracowanych przez GOPR i TOPR.
 
Zgodnie z art. 16 ust. 1 projektu, finansowanie ratownictwa górskiego będzie w formie dotacji celowych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zostanie rozpatrzony na konferencji uzgodnieniowej.
 
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Wspólnota, nr 11/695 z dnia 13 marca 2010 r.