Zgodnie z projektem podmioty trudniące się odbiorem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinny dysponować przynajmniej czterema specjalistycznymi pojazdami: dwoma dla odbioru odpadów zmieszanych i dwoma dla odpadów zebranych selektywnie. Nowością jest obowiązek wyposażenia pojazdów w system nawigacji satelitarnej, umożliwiający ich śledzenie i zapisywanie tras; dane na ten temat będą musiały być przechowywane przez 5 lat od zapisania.

Projekt określa także wymogi, jakim powinny odpowiadać bazy magazynowo-transportowe podmiotów odbierających odpady. Powinny być położone w odległości nie większej niż 80 km od granicy danej gminy oraz spełniać warunki techniczne i sanitarne określone w rozporządzeniu. Ponadto zarówno pojazdy jak inne urządzenia będą musiały być myte i dezynfekowane przynajmniej raz w miesiącu, a w okresie letnim: raz na 2 tygodnie.

Projektowane zmiany wiążą się ze sporymi kosztami. Autorzy projektu przewidują, iż koszt jednego pojazdu wahać się będzie od 300 do 500 tys. zł. Wyposażenie jednego pojazdu wynosić będzie ok. 2 - 4 tys. zł. Największe koszta związane będą z dostosowaniem terenu i urządzeniem bazy transportowej; autorzy projektu szacują go na 1 mln zł.

Rozporządzenie wysłane zostało do konsultacji społecznych. Planuje się, iż wejdzie ono w życie 1 stycznia 2012 r.

Źródło: www.mos.gov.pl