W dniu 16 kwietnia 2012 r. zostało opublikowane i weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 411) , dalej - rozporządzenie .

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięcia określonego w programie rządowym ustanowionym uchwałą nr 40/2012 Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych - "Cyfrowa szkoła".

Zgodnie z treścią rozporządzenia jednostkom samorządu terytorialnego prowadzącym publiczne szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa (w formie dotacji celowej) na zakup pomocy dydaktycznych i innego sprzętu niezbędnego do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). W załączniku nr 1 do rozporządzenia określone zostały dokładnie rodzaje pomocy dydaktycznych, na które wsparcie finansowe może zostać udzielone oraz warunki, jakie pomoce te powinny spełniać.

Rozporządzenie precyzuje warunek udzielenia dotacji organom prowadzącym (wniesienie wkładu własnego w wysokości, co najmniej 20 % wartości zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa) oraz określa maksymalną wysokość wsparcia finansowego udzielanego szkole. Szkoły, w których liczba uczniów jest nie większa niż 100 (szkoły małe) mogą otrzymać wsparcie w wysokości 90 000 zł, natomiast szkoły o liczbie uczniów od 101 do 300 (szkoły średnie) 140 000 zł, a szkoły o liczbie uczniów powyżej 300 (szkoły duże) 200 000 zł.

Ponadto rozporządzenie reguluje takie kwestie jak:
- zadania nałożone na szkołę uczestniczącą w programie dotyczące wdrażania TIK w proces nauczania,
- wykorzystywanie przez uczniów przenośnych komputerów,
- zasady podziału pomiędzy województwa środków budżetu państwa przeznaczonych na wsparcie finansowe dla organów prowadzących,
- dane, jakie powinien zawierać wniosek dyrektora szkoły o wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne kierowany do organu prowadzącego oraz wniosek organu prowadzącego do wojewody o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych szkół zgłoszonych przez dyrektorów,
- terminy składania odpowiednich wniosków oraz sprawozdań,
- funkcjonalności w zakresie stosowania TIK w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów (załącznik nr 2) oraz algorytm podziału środków budżetu państwa przyznanych na województwo (załącznik nr 3).

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 411)