Ankiety dotyczące podróży mieszkańców regionu, które dostarczą część potrzebnych do studium danych, zostaną przeprowadzone m.in. w blisko 20 tys. gospodarstw domowych od 19 września do 18 listopada br. We wtorek o rozpoczęciu badań przypomniał samorząd Mikołowa, zachęcając mieszkańców do wzięcia w nich udziału i wniesienia w ten sposób „wkładu w rozwój regionu”.

Studium ma ujmować wszystkie aspekty związane z rozwojem centralnej części woj. śląskiego - w kontekście m.in. transportu, infrastruktury drogowej czy zrównoważonej mobilności miejskiej. Opracowanie ma ułatwić samorządom metropolii usprawnienie i integrację komunikacji, poprawę bezpieczeństwa w transporcie czy zmniejszanie związanych z nim zanieczyszczeń.

Studium transportowe dla metropolii zamówił jeszcze przed jej formalnym utworzeniem Związek Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego. To organizacja utworzona m.in. dla koordynacji środków unijnych z wykorzystaniem mechanizmu tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (zarządza w tym kontekście ponad miliardem złotych).

Według wcześniejszych informacji Związku Subregionu Centralnego badania nt. podróży mieszkańców po regionie mają zostać przeprowadzone przez ankieterów w blisko 20 tys. wylosowanych gospodarstwach domowych. Ankieterzy mają też pracować w centrach handlowych i na przystankach komunikacji miejskiej oraz kolejowej.

Aby pozyskać jak najwięcej informacji, badania poprzedza akcja informacyjno-promocyjna. Oprócz tradycyjnych nośników reklamowych, jak bannery, plakaty, ogłoszenia i ulotki, obejmuje stronę internetową studiumtransportowe.pl, gdzie również można samodzielnie wypełnić ankietę.

Inicjatorzy przedsięwzięcia chcą w ten sposób uprzedzić mieszkańców, aby ci - spotykając ankieterów - nie mieli obaw, że chodzi np. o wyłudzanie informacji. Ankieterzy będą bowiem pytali o informacje wrażliwe, m.in. kto, kiedy wychodzi i wraca do domu oraz gdzie i czym się przemieszcza, aby móc potem szczegółowo zobrazować podróże w regionie.

To dlatego ankieterzy posiadają imienny identyfikator, a w razie wątpliwości ich tożsamość można potwierdzić pod numerem bezpłatnej infolinii Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego: 800 163 030.

Po zakończeniu badań wykonawca będzie gromadził i opracowywał dane. Wiosną 2018 r. rozpocznie się kolejna część diagnostyczna: pomiary ruchu i weryfikacja przepływów pojazdów w wybranych miejscach pomiarowych. Po opracowaniu tych wyników, od czerwca 2018 r. rozpocznie się tworzenie komputerowych modeli ruchu.

Potem powstać mają modele prognostyczne oraz analizy ruchu. Te prace scenariuszowe mają ułatwić pokazanie przyszłości transportu w regionie i zaproponowanie pod tym kątem optymalnych rozwiązań czy inwestycji. Na koniec powstać ma plan mobilności miejskiej, a złożone w całość opracowanie będzie jeszcze konsultowane społecznie. Cały dokument ma być gotowy do końca 2018.

Szczegółowe badania będą prowadzone na obszarze metropolii oraz Jaworzna (studium zamawiano, zanim jeszcze to miasto zdecydowało o nieprzystępowaniu do nowego organizmu). Część badań ankietowych czy też badań ruchu zostanie wykonana także na terenie wokół metropolii oraz w przylegających do subregionu centralnego gminach sąsiednich województw.

W przygotowanie studium zaangażowały się: Związek Subregionu Centralnego, poszczególne samorządy, organizatorzy publicznego transportu zbiorowego (jak KZK GOP), Górnośląski Związek Metropolitalny, urząd marszałkowski i jego spółka Koleje Śląskie, a także przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Powstanie takiej struktury, która ułatwi funkcjonowanie tej silnie zurbanizowanej części kraju, od lat postulowali samorządowcy i eksperci.

Studium transportowe ma pomóc metropolii w realizacji jej ustawowych zadań. Wśród nich są planowanie, koordynacja, integracja i rozwój publicznego transportu zbiorowego (w tym transportu drogowego, kolejowego i innego transportu szynowego), a także zrównoważonej mobilności.

Jednym z celów studium ma być wyznaczenie wspólnego kierunku polityki transportowej dla wszystkich objętych nim samorządów (metropolii plus Jaworzna). Ma to szczególne znaczenie wobec specyfiki konurbacji śląsko-dąbrowskiej, w której obecnie szereg miast na prawach powiatów ma własne, odrębne priorytety transportowe.

Dokument finansują m.in. Związek Subregionu Centralnego i KZK GOP (być może dołączy do nich Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia). Jego przygotowanie wspierają środki Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Wartość zamówienia to blisko 6 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm z sopocką spółką PBS na czele.(PAP)