Powód główny to duże koszty utrzymania klas sportowych przy niskich efektach i wynikach sportowych uczniów.

Odpowiedź

Z treści pytania należy domniemać, że poruszane zagadnienia dotyczą zmiany planu i organizacji nauczania dotychczasowej "klasy sportowej" na oddział klasy ogólnodostępnej w trzyletnim cyklu nauczania.

W kwestii "rozwiązania" klasy sportowej w trakcie cyklu nauczania szkoły podstawowej ostatnich trzech klas oraz gimnazjum wypowiedział się pośrednio prawodawca w przepisie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. Nr 126, poz. 1078), dalej – r.k.s.s. stwierdzając, że klasami sportowymi są oddziały, w których prowadzone jest szkolenie sportowe w jednej lub kilku dyscyplinach sportu, w kolejnych co najmniej trzech klasach danego typu szkoły, dla co najmniej 20 uczniów w oddziale. Podane są tam zatem warunki utworzenia i funkcjonowania klasy sportowej: cykl trzyletni i liczba uczniów w oddziale.
Czytając ten przepis należy rozumieć, że podstawą funkcjonowania klasy sportowej jest spełnieniem obydwu warunków jednocześnie. Klasa (odział), gdzie liczba uczniów objętych szkolenie sportowym jest mniejsza - nie jest klasą sportową. Oznacza to możliwość "przekwalifikowania" klasy (oddziału) na klasę kształcenia ogólnego, czyli zapewnienie możliwości kontynuowania nauki.

Przepis § 5 ust. 1 r.k.s.s. sugeruje możliwość zapewnienia chętnym uczniom kontynuowania szkolenia sportowego, bowiem klasy i szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego mogą realizować program szkolenia sportowego we współpracy z polskimi związkami sportowymi, klubami sportowymi, innymi stowarzyszeniami kultury fizycznej lub szkołami wyższymi prowadzącymi studia na kierunku wychowanie fizyczne.

W treści r.k.s.s. nie ma mowy o tym, że wyniki sportowe stanowią kryterium funkcjonowania klasy sportowej, bowiem – zgodnie z przepisami § 6 ust. 1 k.s.s., w klasach sportowych IV-VI szkoły podstawowej i wszystkich klasach gimnazjum, realizuje się ukierunkowany etap szkolenia sportowego, mający na celu ujawnienie predyspozycji i uzdolnień kwalifikujących uczniów do szkolenia w określonej dyscyplinie lub dziedzinie sportu.

Kryterium trudności finansowania nie może być brane pod uwagę przy decydowaniu o przekształceniu klasy sportowej w ogólną. Przy rozpatrzeniu tego rodzaju argumentu obowiązywać musi zasada zachowania trzyletniego cyklu kształcenia w klasie sportowej szkoły podstawowej lub gimnazjum. Można – przy uwzględnieniu tego kryterium – dokonać przekształcenia na zasadzie wstrzymania naboru do klas sportowych.

Zmiana organizacji oddziałów i zajęć wynikająca z dotychczasowego rodzaju klas (oddziałów) wywoła w przyszłym roku zmiany organizacyjne w szkole (np. liczebność oddziałów, liczba godzin zajęć, wymiar zatrudnienia nauczycieli)

Na podstawie treści pytana trudno jest określić, na czym dokładnie będzie polegało przekształcenie szkoły w związku z proponowaną zmianą. Dlatego też, należy rozważyć sugerowaną w pytaniu zmianę, która – moim zdaniem – może być przekształceniem - w kontekście przepisów art. 59 ust. 1 w zw. z przepisem art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty .

Przepisy art. 59 ust. 1   ustawy o systemie oświaty wskazują, że szkołą publiczna może być przekształcona z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu.

Ponadto, organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)