Podstawą prawną do ustalenia opłaty planistycznej stanowi ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 Nr 80 poz. 717 z późn. zm., zwana w dalszej części artykułu ustawą o planowaniu). Zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 12) ustawy o planowaniu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządzając projekt planu miejscowego zobowiązany jest do określenia obligatoryjnie stawek procentowych, na podstawie których ustala się opłatę planistyczną. Wysokość powyższych stawek, w myśl normy określonej w art. 36 ust. 4 zd. trzecie ustawy o planowaniu, nie może być wyższa, niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości.
Ustalenie wysokości opłaty planistycznej następuje poprzez przemnożenie wartości wzrostu nieruchomości przez powyższą stawkę.
Należy zauważyć, iż ustawodawca uzależnił pobranie opłaty planistycznej od łącznego spełnienia trzech przesłanek: po pierwsze, w wyniku uchwalenia lub zmiany planu miejscowego musi nastąpić zwiększenie wartości nieruchomości, po drugie, właściciel nieruchomości zamierza sprzedać nieruchomość, wreszcie po trzecie, nie zachodzą określone w ustawie o planowaniu przesłanki negatywne, wyłączające pobranie opłaty planistycznej.
Zgodnie z art. 36 ust. 4a ustawy o planowaniu, powyższej opłaty nie pobiera się, jeśli własność nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego zostaje nieodpłatnie przeniesiona przez rolnika na następcę, w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r., poz. 1403, z późn. zm.) albo przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Renty strukturalne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r., poz. 173), natomiast zgodnie z normą, określoną w art. 37i ust. 10 ustawy o planowaniu - również w przypadku zawarcia przez inwestora umowy urbanistycznej w odniesieniu do nieruchomości, na której miejscowy plan rewitalizacji przewiduje budowę inwestycji głównej. Dodatkowo, z art. 37 ust. 3 w związku z ust. 4 ustawy o planowaniu wynika, iż ustalenie opłaty planistycznej jest dopuszczalne w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące.
Należy zauważyć, iż użyty przez ustawodawcę w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu termin „zbycie” nie jest jednoznaczny, nie został on bowiem zdefiniowany przez ustawodawcę, zarówno w ustawie o planowaniu, jak i w innych przepisach prawa . Istotne jest ustalenie, czy „zbycie” obejmuje wyłącznie sprzedaż, czy również inne formy przeniesienia własności nieruchomości, w szczególności darowiznę i spadkobranie. Art. 37 ust. 1 ustawy o planowaniu stanowi, iż wysokość opłaty planistycznej ustala się na dzień sprzedaży nieruchomości, co uzasadnia wniosek, iż opłatę planistyczną pobiera się wyłącznie w przypadku sprzedaży.
Do przeciwnego wniosku można dojść, wnioskując a contrario z treści art. 36 ust. 4a ustawy o planowaniu, z której wynika, iż w przypadku nieodpłatnego przeniesienia nieruchomości, które nie spełnia warunków określonych w tym przepisie, pobiera się opłatę planistyczną.
Częściowe rozstrzygnięcie powyższych wątpliwości przyniosła uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 października 2000 roku, sygn. akt OPK 16/00. W powyższej uchwale Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż termin „zbycie” nie obejmuje przypadku darowizny części nieruchomości na rzecz współwłaściciela.
Jak wspomniano, opłata planistyczna jest co do zasady bezzwrotna. Wyjątek od powyższej zasady zachodzi, zgodnie z brzmieniem art. 36 ust. 5 ustawy o planowaniu, jeśli stwierdzona zostanie nieważność, w całości lub w części, uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego. W takim przypadku opłatę zwraca się aktualnemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości. Należy zauważyć, iż o ile zostanie stwierdzona jedynie częściowa nieważność uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego, to opłata planistyczna będzie podlegała zwrotowi tylko wtedy, gdy ta właśnie część uchwały dotyczyła przedmiotowej nieruchomości.
Na tym tle należy podnieść, że przyjęte rozwiązanie będzie najczęściej prowadzić do zwrotu kwoty opłaty planistycznej na rzecz osoby, której nie obciążył, w sensie ekonomicznym, jej koszt. Zgodnie z określoną w art. 37 ustawy o planowaniu procedurą, notariusz zobowiązany jest do przesłania w terminie 7 dni wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypisu z aktu notarialnego, obejmującego umowę, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości (ust. 5). Na podstawie tego wypisu wójt, burmistrz lub prezydent miasta bezzwłocznie ustala opłatę planistyczną w formie decyzji administracyjnej (ust. 6). Tym samym, ustalenie opłaty planistycznej następuje co do zasady już po przeniesieniu własności nieruchomości, a tym samym jej koszt w sensie ekonomicznym obciąża sprzedawcę, nie zaś kupującego. Zwrot opłaty planistycznej następuje natomiast na rzecz aktualnego właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości. Należy jednak zauważyć, iż właściciel nieruchomości lub użytkownik wieczysty może przed jej zbyciem zażądać, w trybie określonym w art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta ustalenia opłaty planistycznej, co umożliwi przeniesienie kosztu opłaty na kupującego.
Opłata adiacencka uregulowana została w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 Nr 115 poz. 741 z późn. zm., zwanej w dalszej części artykułu ustawą o gospodarce). Zgodnie z art. 4 pkt 11) ustawy o gospodarce, opłata adiancencka stanowi opłatę, ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości, który nastąpił w konsekwencji budowy urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub z środków ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także opłatę, ustaloną w związku ze scaleniem i podziałem nieruchomości, jak również z podziałem nieruchomości.
Podobnie zatem jak w przypadku opłaty planistycznej, podstawą naliczenia opłaty adiacenckiej jest wzrost wartości nieruchomości, natomiast warunkiem naliczenia opłaty adiacenckiej nie jest zbycie nieruchomości.
| Dowiedz się więcej z książki | |||||
![]() |
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji i Europejski Fundusz Rolniczy Rozwoju Obszarów WiejskichNajczęściej czytane w temacie: Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX To zagadnienie zawiera:Najczęściej czytane w temacie: Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Podsumowując, należy stwierdzić, iż obie opłaty, planistyczna i adiacencka, stanowią daninę publiczną, ustalaną w przypadku zwiększenia wartości nieruchomości, a ich wysokość uzależniona jest od wartości tego zwiększenia oraz od stawki, ustalanej w uchwale rady gminy. Obydwie opłaty ustalane są w decyzji administracyjnej przez organ wykonawczy gminy.
Polecamy książki samorządowe w artykułach
|
||||









