Określony w rozporządzeniu program szkolenia obejmuje przede wszystkim podstawowe informacje z zakresu prawa, pedagogiki, psychologii oraz nauki o rodzinie. Wiele jego elementów dotyka tematyki rozwoju dziecka i metod budowania poczucia własnej wartości. Ponadto celem szkolenia jest uświadomienie jego uczestnikom specyficznej roli rodziców adopcyjnych. Po ukończeniu szkolenia powinni oni posiadać wiedzę m. in. z zakresu kształtowania się więzi emocjonalnej w rodzinach adopcyjnych, jak również przygotowania własnych dzieci do zmiany ich sytuacji rodzinnej.

Szkolenie (obejmujące minimum 35 godzin dydaktycznych) powinno być prowadzone w formie zapewniającej aktywny udział jego uczestników i obejmie m.in warsztaty z zakresu wzmacniania prawidłowej motywacji do przysposobienia dziecka (trwające co najmniej 5 godzin dydaktycznych) oraz warsztaty umiejętności wychowawczych.

Zgodnie z rozporządzeniem szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka mogą prowadzić osoby posiadające jednocześnie odpowiednie wykształcenie (ukończone jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia) oraz odpowiednią praktykę (co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z określonej tematyki lub 3-letni staż pracy w prowadzeniu procedur przysposobienia). Zajęcia dotyczące niektórych zagadnień (np. elementów prawa rodzinnego) mogą prowadzić osoby posiadające jedynie odpowiednie wykształcenie.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka (Dz. U z 2011, Nr 272, poz. 1610)