Czy gmina w świetle nowej, znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. musi wykazać poziom odbierania makulatury i tworzyw sztucznych, czy tylko wykazać poziom recyklera?



Odpowiedź:

Artykuł 3b ust. 1 u.u.c.p.g. obliguje gminy do osiągnięcia do dnia 31 grudnia 2020 r. odpowiedniego poziomu w odniesieniu do odpadów komunalnych w postaci m.in. papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła recyklingu i przygotowania do ponownego użycia.


Artykuł 3b ust. 2 u.u.c.p.g. zawiera dyspozycję dla Ministra Środowiska do określenia poziomów recyklingu oraz sposobu obliczania poziomów recyklingu, które gmina jest obowiązana osiągnąć w poszczególnych latach. Minister Środowiska w rozporządzeniu z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 645) – dalej r.p.r. określił takie poziomy dla frakcji odpadów komunalnych takich jak m.in. papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło. Zgodnie z tym r.p.r., poziomy recyklingu powinny być liczone łącznie dla wszystkich ww. podanych frakcji odpadów komunalnych.


Ponadto, zgodnie z art. 9q ust. 1 u.u.c.p.g., wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany do sporządzenia rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi. Minister Środowiska w dniu 15 maja 2012 r. wydał rozporządzenie w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 630) - dalej r.w.s.o.o.k.


W załączniku nr 3 do tego r.w.s.o.o.k. ustawodawca wskazał wzór rocznego sprawozdania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi. I tak, zgodnie częścią V tego wzoru (Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy) gmina powinna wskazać:
- poszczególne kody i rodzaje odebranych odpadów komunalnych (z ww. grupy odpadów, tj. papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło),
- łączną masę odebranych odpadów z tej grupy,
- masę odpadów poddanych recyklingowi, oraz
- masę odpadów przygotowanych do ponownego użycia.


W kolejnej rubryce części V wzoru sprawozdania natomiast, powinien zostać podany osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych z ww. grupy odpadów.


W świetle wytycznych dotyczących rocznego sprawozdania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, w dokumencie takim powinny zostać podane zarówno poziomy odebranych odpadów (w tym makulatury i tworzyw sztucznych), jak i poziom recyklingu osiągniętego w danej gminie.