Czy Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego ma obowiązek posiadania regulaminu wynagradzania?



Odpowiedź

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych , pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania określi, dla pracowników samorządowych wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Postanowienia tego artykułu nie znajdą w tym wypadku zastosowania.

Zgodnie z art. 86 Prawa budowlanego  powiatowy inspektor nadzoru budowlanego (PINB) jest powoływany przez starostę spośród co najmniej trzech kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli starosta nie powoła PINB w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko PINB. Również odwołanie PINB leży w gestii starosty, który czyni to:
w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego albo na wniosek wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.

Prawo przewiduje jednak możliwość rozszerzenia właściwości miejscowej PINB na kilka powiatów. W uzasadnionych przypadkach zakres działania PINB może obejmować więcej niż jeden powiat. Wojewoda, na wniosek właściwych starostów, może rozszerzyć zakres działania PINB na więcej niż jeden powiat. Państwowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wykonuje swoje zadania przy pomocy powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego, którego organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań określa PINB w regulaminie organizacyjnym.

Stosownie do treści art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych przepisy u.p.s., stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:
- urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych
- starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
- urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
- biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki
biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego .

Zgodnie zaś z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych , przepisów u.p.s nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych , których status prawny określają odrębne przepisy.

Do pracowników zatrudnionych w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego przepisy ustawy o pracownikach samorządowych , nie znajdą zastosowania. Do pracowników tych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z późn. zm.) - dalej u.s.c. lub ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.). Stanowiska w służbie cywilnej w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego wskazuje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 12, poz. 79).


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)