Pytanie pochodzi z  publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja

Czy gmina jako jednostka samorządu terytorialnego będzie podatnikiem podatku akcyzowego w następujących sytuacjach:

1.Gmina wynajmuje lokale socjalne-mieszkalne, poza czynszem za najem najemca będzie obciążany kosztami zużycia energii na podstawie wskazań podliczników i według cen wynikających z faktury otrzymanej przez gminę z zakładu energetycznego. W otrzymanej przez gminę fakturze za energie zawarty jest podatek akcyzowy.
2. Gmina wynajmuje lokale użytkowe oprócz czynszu najemcy płacą za gaz i energię na podstawie refaktur wystawianych przez gminę. W fakturach za media od dostawców zawarty jest podatek akcyzowy.
3. Gmina do ogrzewania swoich budynków administracyjnych używa gazu, w niektórych budynkach wynajmowane lub użyczane są lokale użytkowe i dla ich użytkowników gmina refakturuje część kosztów gazu.

Do tej pory w otrzymywanych fakturach od dostawców był zawarty podatek akcyzowy. Obecnie zastanawiamy się czy nie możemy korzystać ze zwolnienia art. 31b ust. 2 pkt 2 dla gazu dostarczanego do budynków administracyjnych.

Odpowiedź

W pierwszym i drugim stanie faktycznym "refakturowanie" energii, a także gazu nie skutkuje obowiązkiem naliczenia akcyzy. W trzecim przypadku zwolnienie nie ma zastosowania gdy gaz służy ogrzewaniu obiektów wykorzystywanych na cele nie służące działalności organów administracji publicznej.

Uzasadnienie

Udzielając odpowiedzi na pytania czytelnika należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) – dalej u.p.a., w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) – dalej u.p.e., który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Przy czym w ust. 3 art. 9 u.p.a. zostało zastrzeżone, że jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 u.p.a., to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy u.p.a. stanowią inaczej. Biorąc pod uwagę fakt, że gmina posiada status nabywcy końcowego (patrz art. 2 ust. 1 pkt 19 u.p.a.) odsprzedaż energii przez gminę nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 9c ust. 1 u.p.a., w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4 u.p.a., do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4 u.p.a.

W analizowanej sytuacji gmina jest finalnym nabywcą (patrz art. 2 ust. 1 pkt 19a u.p.a.) i jako taki nie opodatkowuje akcyzą sprzedaży gazu w warunkach "refakturowania".

Odpowiadając na trzecie pytanie należy wskazać, że zwolnienie zapisane w art. 31b ust. 2 pkt 2 u.p.a., na podstawie ust. 5 tego samego artykułu u.p.a. ma zastosowanie pod warunkiem określenia w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów zdefiniowanych w art. 31b ust. 2 pkt 2u.p.a. Zatem zwolnienie nie ma zastosowania gdy gaz służy ogrzewaniu obiektów wykorzystywanych na cele nie służące działalności organów administracji publicznej.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja