Odpowiedź

Przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.dz.l. nie zawierają zakazu takiego połączenia funkcji. Należy jednak prześledzić przepisy ustawy o samorządzie gminnym . Artykuł 24a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

Jak określa Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 stycznia 2009 r. II SA/Bd 878/2008 "1. Pojęcie "gminnej jednostki organizacyjnej" obejmuje zarówno jednostki organizacyjne gminy oraz gminne osoby prawne. Każdy z tych podmiotów spełnia bowiem kryteria pozwalające na objęcie go mianem jednostki organizacyjnej. Wykonuje on zadania publiczne, jest uprawniony do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych, został wyposażony w zespół składników osobowych, rzeczowych itd.
2. "Gminna osoba prawna" to gminna jednostka organizacyjna, która została utworzona przez gminę i ma nadany przymiot osobowości prawnej, ponadto ma ona możliwość prowadzenia działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Jest to podmiot wydzielony organizacyjne, posiadający odrębne składniki majątkowe i osobowe, realizujący zadania określone odpowiednimi przepisami.".

O ile stanowisko głównej księgowej nie jest stawiskiem zastępcy kierownika (a nierzadko tak się zdarza) to nie ma przeszkody dla takiego rozwiązania. Należy także zwrócić uwagę na treść art. 24e ustawy o samorządzie gminnym , który stanowi, że "Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art. 23a ust. 1". Przepis jest przepisem o charakterze otwartym czyli może w sobie mieścić znaczna liczbę stanów faktycznych. Należy więc rozważyć czy powierzenie funkcji radnej nie wyczerpie dyspozycji powołanego przepisu.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)