Art. 20 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753) wprowadził odpowiednie zmiany w art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.) polegające na zmianie charakteru wykonywanych zadań przez gminę.

Do tej pory zadanie "przyznawania i wypłacania zasiłków stałych" wykonywała gmina jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej). Od 1 sierpnia 2009 r. zadanie to będzie wykonywała już jako zadanie własne i obligatoryjne (art. 17 ust. 1 pkt 19 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej w brzmieniu od 1 sierpnia 2009 r.). Jednocześnie ustawodawca w art. 38 ustawy zmieniającej z 2009 r. wprowadził przepisy określająca zasady otrzymywania przez gminy dotacji z budżetu państwa na realizację przejmowanego zadania. Dotacje te ustalone będą zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju (art. 38 ust. 2 ustawy zmieniającej z 2009 r.), przy czym ustawodawca wyłączył zastosowanie art. 115 ust. 1 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej (art. 38 ust. 3 ustawy zmieniającej z 2009 r.). Stosownie do brzmienia tego przepisu jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych z zakresu pomocy społecznej, przy czym wysokość dotacji nie może przekroczyć 50% kosztów realizacji zadania. Przepis ten wprowadza ograniczenie otrzymywania dotacji w pełnej wysokości, który nie będzie miał zastosowanie do dotacji na zasiłki stałe.

Warto dodać, że od 1 sierpnia 2009 r. zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym będzie także opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne (art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej)

Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)