Firma przedłożyła na 30 dni przed dniem rozpoczęcia działalności powodującej powstawanie odpadów niebezpiecznych program gospodarki odpadami niebezpiecznymi zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o odpadach oraz informację o wytwarzanych odpadach innych niż niebezpieczne stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o odpadach powstających w wyniku tej samej działalności w związku z którą powstają odpady niebezpieczne (warsztat samochodowy). Program gospodarki odpadami wymaga uzupełnienia braków formalnych. Na względzie należy mieć art. 24 ust. 5 ustawy o odpadach , a programu gospodarki odpadami, posiadającymi braki formalne nie uda się zatwierdzić w terminie 30 dni od daty wpływu do starostwa.

Czy starosta zatem może przyjąć informację o wytwarzanych odpadach, zanim zatwierdzi program gospodarki odpadami niebezpiecznymi?

Czy wnioski w ww. sprawach należy traktować jako sprawy odrębne i niezależne jedna od drugiej?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 17 ustawy o odpadach w zależności o ilości i rodzajów odpadów wytwarzanych rocznie, ich wytwórca jest obowiązany m.in. do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi i/lub przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami. O ile złożenie wniosku o zatwierdzenie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wszczyna postępowanie administracyjne, które zakończy się wydaniem przez właściwy organ decyzji, o tyle przedłożenie informacji o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi, wcale nie musi zostać skwitowane decyzją administracyjną. Informację o wytwarzanych odpadach należy przedłożyć właściwemu organowi w terminie 30 dni przed dniem rozpoczęcia działalności powodującej powstawanie odpadów lub dniem zmiany tej działalności wpływającej na ilość lub rodzaj wytwarzanych odpadów lub sposobów gospodarowania nimi. Do rozpoczęcia działalności powodującej powstawanie odpadów można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia informacji, w terminie 30 dni od dnia złożenia informacji nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Z treści tego przepisu wynika w sposób niebudzący w mojej ocenie wątpliwości, że tylko w przypadku wniesienia sprzeciwu, organ wydaje decyzję administracyjną, natomiast w przypadku uznania, że informacja odpowiada wymogom określonym w ustawie o odpadach , organ administracji nie wydaje żadnego aktu i nie dokonuje żadnej czynności materialno-technicznej. Jednocześnie zaś upływ terminu 30-dniowego upoważnia stronę do rozpoczęcia działalności związanej z wytwarzaniem odpadów. Należy bowiem mieć na uwadze fakt, iż 30-dniowy termin, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy o odpadach na ewentualne wniesienie sprzeciwu lub wezwanie do uzupełnienia przedłożonej dokumentacji, jest terminem prekluzyjnym - nie ulega on przedłużeniu ani przywróceniu. W takiej sytuacji również milczenie organu (po upływie ustalonego 30-dniowego terminu) będzie kończyć sprawę administracyjną. W przypadku decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, właściwy organ odmawia wydania decyzji, jeżeli zamierzony sposób gospodarki odpadami mógłby powodować zagrożenia dla zdrowia, życia ludzi lub dla środowiska, jest niezgodny z planami gospodarki odpadami, przepisami prawa miejscowego lub innymi przepisami z zakresu gospodarki odpadami. Natomiast w przypadku informacji, organ administracji może w uzasadnionych przypadkach wnieść sprzeciw w drodze decyzji lub w przypadku stwierdzenia na podstawie złożonej informacji lub własnych ustaleń, że odpady niebezpieczne wytworzone w ilości do 100 kg rocznie mogą powodować, ze względu na ich ilość lub rodzaj, zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub środowiska, w terminie 30 dni od otrzymania informacji zobowiązuje, w drodze decyzji, wytwórcę odpadów do przedłożenia wniosku o zatwierdzenie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi. W mojej ocenie w sytuacji, gdy przedłożona informacja o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi nie budzi zastrzeżeń, zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym, a starosta jest organem właściwym w sprawie, wówczas nie ma podstaw do wniesienia sprzeciwu w drodze decyzji, a po upływie 30 – dniowego terminu podmiot może przystąpić do prowadzenia działalności powodującej powstawanie odpadów. Należy podkreślić, że nie zwalnia to firmy z obowiązku postępowania zgodnie z ustawą o odpadach . W przypadku, gdy wytwórca odpadów będzie naruszał ustawę o odpadach lub będzie działał w sposób niezgodny ze złożoną informacją, organ winien wezwać go do niezwłocznego zaniechania naruszeń, a jeżeli mimo wezwania, wytwórca odpadów nadal będzie naruszał ustawę o odpadach lub działał w sposób niezgodny ze złożoną informacją, organ właściwy do otrzymania informacji wstrzyma w drodze decyzji działalność powodującą wytwarzanie odpadów, uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla środowiska zakończenia tej działalności. W takim przypadku wytwórca odpadów zobowiązany będzie do usunięcia skutków prowadzonej działalności na własny koszt.

Uwagi.

W przypadku wydania decyzji wyrażającej sprzeciw w sprawie przedłożonej informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania nimi, stronie przysługuje odwołanie od takiej decyzji, a w dalszej kolejności skarga do sądu administracyjnego.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.)