Nauczycielka dyplomowana zatrudniona w szkole podstawowej wygrała konkurs na dyrektora w innej szkole.

Jakie postępowanie trzeba wykonać w dotychczasowej szkole i jakie przygotować dokumenty?

Odpowiedź

W pytaniu użyto sformułowania "nauczycielka dyplomowana". Należy domniemać, że dotychczasowy stosunek pracy w szkole podstawowej został nawiązany na podstawie mianowania.

Zatem nauczycielowi przysługują uprawnienia wynikające z przepisu art. 18 ust. 1 Karty Nauczyciela - dalej KN .

W związku z tym (akceptacją komisji konkursowej) można go przenieść na jego prośbę na takie same stanowisko w innej szkole. Przeniesienia dokonuje dyrektor szkoły, do której nauczyciel ma być przeniesiony, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i za zgodą dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Warunkiem przeniesienia jest oczywiście posiadanie przez nauczyciela – dyrektora elekta kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela danej szkoły (art. 10 KN).

Z chwilą otrzymania dokumentu przeniesienia stosunku pracy nie nawiązuje się. Po przeniesieniu nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania jego stosunek pracy na nowym stanowisku (nauczyciela w nowej szkole) stanowi kontynuację poprzedniego, a tym samym jest stosunkiem pracy na podstawie mianowania (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 stycznia 2007 r. I PK 195/06, OSNP 2008, nr 5-6, poz. 62). Osoby ubiegające się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela, powinny przedłożyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań kwalifikacyjnych w określonym zakresie, tj. świadectwa, dyplomy lub inne dokumenty wydane przez szkołę wyższą. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada m.in. osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Kolejne dokument to, między innymi:
- świadectwa pracy z poprzednich zakładów pracy;
- dokumenty potwierdzające wysługę lat;
- akt nadania stopnia awansu zawodowego.

W nowej szkole należy przedłożyć oryginały dokumentów, aby osoba odpowiedzialna za sprawy kadrowe wykonała i potwierdziła ich kopie składane do teki akt osobowych.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r. Nr 97, poz. 674)