Ostatnie miesiące są przełomowe dla partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w Polsce.

Wiele z tych projektów jest pionierskich na polskim rynku. Jednym z nich jest wyprodukowanie i instalacja wiat na blisko połowę stołecznych przystanków komunikacji miejskiej. Inwestycja jest warta 80 – 100 mln zł. Termin składania ofert w przetargu na tzw. małe PPP, czyli udzielenie koncesji, upływa 28 lipca. Zwycięska firma sfinansuje wykonanie 1580 wiat, w tym 560 według odrębnego projektu, który cztery lata temu wygrał w konkursie zorganizowanym przez władze Warszawy. W zamian dostanie wyłączność na sprzedaż powierzchni reklamowej na maksymalnie 30 lat. Jednak firma będzie musiała też dbać o wiaty i je sprzątać. Miasta zlecają takie przedsięwzięcia z powodów finansowych, brakuje im pieniędzy na nowe inwestycje, a ustawowe limity zadłużenia utrudniają zaciąganie kolejnych kredytów czy emisji obligacji. Ale co najmniej równie ważny jest fakt, że inwestycje w ramach PPP są zwykle realizowane staranniej. Największy z obecnie planowanych projektów PPP dotyczy zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku. Wartość inwestycji szacowana jest na 1 mld zł. Według szacunków miasta szykują około 200 przedsięwzięć w formule PPP.

Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 27 lipca 2010 r.