Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Czy organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, będącej instalacją RIPOK, jest marszałek czy starosta?

Czy właściwe jest stwierdzenie, iż wydając pozwolenie zintegrowane, przy określaniu właściwości organu bierze się pod uwagę jedynie art. 378 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) - dalej p.o.ś.?

Czy w przypadku instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych o zdolności unieszkodliwiania 60 ton na dobę, czyli klasyfikującej się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i będącej jednocześnie instalacją RIPOK, organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego jest starosta, gdyż nie mają zastosowania zapisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o.?


Odpowiedź:

Podstawowym przepisem określającym właściwość organów jest art. 378 p.o.ś. Kwalifikacja przedsięwzięć określona jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397, z późn. zm.) - dalej r.p.z.o.ś. Zatem, od kwalifikacji przedsięwzięcia zależeć będzie właściwość organów do wydania pozwolenia zintegrowanego.


Akt u.o. ma zastosowanie w odniesieniu do wydawania zezwoleń na gospodarowanie odpadami (art. 41 ust. 3 u.o.).


Instalacja MBP to instalacja unieszkodliwiania odpadów. Należy zwrócić uwagę na definicję procesu unieszkodliwiania odpadów wskazaną w art. 3 ust. 1 pkt 30 u.o., zgodnie z którą pod pojęciem unieszkodliwiania rozumie się proces niebędący odzyskiem, nawet jeżeli wtórnym skutkiem takiego procesu jest odzysk substancji lub energii.

Jeżeli zatem proces przetwarzania odpadów w instalacji MBP kwalifikowany będzie z mocy prawa obligatoryjnie jako proces unieszkodliwiania (np. D13), to w jego wyniku będą mogły powstawać - jako wtórny jego skutek - odpady przeznaczone do odzysku, w tym odpady o charakterze surowcowym.


Powyższą interpretację potwierdza projekt rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 lutego 2014 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, w którym podproces mechanicznego przetwarzania zakwalifikowany został jako proces unieszkodliwiania (D13), a wśród odpadów dopuszczonych do wytwarzania uwzględniono wiele rodzajów odpadów surowcowych (w tym odpadów z grupy 15), przeznaczonych do odzysku.

Zatem, instalacja unieszkodliwiająca na dobę 60 Mg zmieszanych odpadów komunalnych kwalifikować się będzie jako przedsięwzięcie znacząco oddziaływające na środowisko.

Uzasadnienie:
Organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego dla RIPOK jest marszałek województwa, jeżeli RIPOK jest przedsięwzięciem zawsze znacząco oddziaływującym na środowisko, wskazanym r.p.z.o.ś.
Właściwość marszałka województwa określa art. 378 ust. 2 p.o.ś. Mając na uwadze ww. zapisy, należy uznać, że wystarczy, by jedna z instalacji eksploatowanych na terenie zakładu kwalifikowana była jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, a organem ochrony środowiska właściwym do wszystkich pozwoleń byłby marszałek województwa.

Jeżeli instalacja jest klasyfikowana jako przedsięwzięcie potencjalnie znacząco oddziaływające na środowisko, to organem właściwym jest starosta.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.