W opinii omawiane są następujące zagadnienia (wybrane na podstawie pytań kierowanych do Urzędu):

1. możliwość udzielania zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki, na zakup sprzętu do akcji ratunkowej oraz w związku z usuwaniem skutków powodzi,
2. możliwość posłużenia się programem funkcjonalno – użytkowym dla dokonania opisu przedmiotu zamówienia w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, dla których nie jest wymagane na podstawie ustawy – Prawo budowlane uzyskanie pozwolenia na budowę,
3. szacowanie wartości zamówienia na dostawy, usługi, roboty budowlane udzielane w związku z wystąpieniem powodzi,
4. problem czy w sytuacji, w której w skutek powodzi utrudnione jest terminowe wykonywanie dostaw lub usług, zamawiający wobec opóźnień w realizacji umów mogą domagać się od wykonawców zapłaty kar umownych? Czy można w tym przypadku mówić o vis maior w rozumieniu KC? Czy wykonawcy mają prawo domagać się w związku z wzrostem cen np. materiałów budowlanych lub artykułów spożywczych podwyższenia wynagrodzenia ustalonego w umowie z zamawiającym?
5. problemy z uzupełnianiem dokumentów na skutek powodzi; zatrzymanie wadium przez zamawiającego.

Na podstawie: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 17 czerwca 2010 r.