W zaadresowanym do Premiera Rady Ministrów liście ZPP apeluje o wyjęcie spod przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji postępowania z usuniętymi z drogi i nieodebranymi w terminie pojazdami, wobec których zostało orzeczenie przepadku na rzecz powiatów. Jak argumentuje Związek z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu pojazd staje się własnością powiatu i to on powinien mieć pełną swobodę zadecydowania o losie pojazdu. ZPP postuluje tym samym o opracowanie tzw. ustawy likwidacyjnej, która usankcjonowałaby działania powiatów.

W ramach opracowywanego przez Ministerstwo Finansów projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (wersja z dnia 26 sierpnia 2011 roku) przewidywane jest uchylenie art. 174 u.p.e.a. , na podstawie którego Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, rozciągnąć stosowanie w całości lub w części przepisów działu II rozdziału 6 ustawy w zakresie przechowywania, oszacowania i sprzedaży zajętych ruchomości na określone ruchomości, które stały się własnością Skarbu Państwa albo powiatu na podstawie przepisów o likwidacji mienia, o przepadku mienia, z tytułu spadków lub z innych tytułów albo gdy Skarb Państwa na podstawie szczególnych przepisów jest upoważniony do sprzedaży cudzej ruchomości. Rozporządzenie to w szczególności ma określić przypadki, w których może nastąpić nieodpłatne przekazanie ruchomości przez Skarb Państwa albo powiat lub ich niszczenie, a także sposób rozliczania wydatków związanych z przechowywaniem lub sprzedażą ruchomości niestanowiących własności Skarbu Państwa.

Zgodnie z przedstawionym przez MF uzasadnieniem, uchylenie art. 174 u.p.e.a.  jest konieczne gdyż przepis ten jest niekonstytucyjny. Ustawa upoważnia do normowania rozporządzeniem spraw, których sama nie reguluje co jest sprzeczne z art. 92 Konstytucji . Zdaniem ZPP konieczne jest zatem uchylenie art. 174  u.p.e.a.  i jednocześnie podjęcie odrębnych rozstrzygnięć ustawowych umożliwiających wypełnienie powstałej luki prawnej. Całość zagadnień związanych z likwidacją ruchomości powinna zostać uregulowana w odrębnej ustawie tzw. likwidacyjnej.

Związek obawia się również fali roszczeń pochodzących od osób, których pojazdy zostały zbyte. ZPP powołuje się w tym przypadku na sytuacje gdy niekonstytucyjne i niezgodne z prawem wspólnotowym okazało się rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 roku w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu. Jak podkreśla ZPP powiaty do dziś ponoszą skutki finansowe tego błędu.

Źródło: http://www.zpp.pl/

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)