Stowarzyszenie wystąpiło do Powiatowego Lekarza Weterynarii z wnioskiem o udostępnienie treści umów zawartych z kołami łowieckimi odnośnie odstrzału sanitarnego dzików. Organ odmówił, uznając, że nie stanowią one informacji publicznej, zawierają dane osób trzecich i inne ustalenia pomiędzy stronami. W odpowiedzi na skargę wnioskodawcy, wyjaśnił, że jako organ nie pozostawał w bezczynności, informując skarżącego jakie ma zdanie w tej sprawie.

 

Koła łowieckie wykonują zadania publiczne

Sąd nie podzielił jego stanowiska i zobowiązał Powiatowego Lekarza Weterynarii do załatwienia wniosku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych (postanowienie NSA z dnia 28.11.2013 r. I OZ 1155/13 i wyrok NSA z dnia 05.04.2013 r. I OSK 89/13) wyjaśnił, że Polski Związek Łowiecki oraz koła łowieckie są podmiotami wykonującymi zadania publiczne, a przez to są objęte regulacją ustawy o dostępie do informacji publicznej. Chodzi tutaj m.in. o prowadzenie gospodarki łowieckiej oraz współdziałanie z administracją rządową i samorządową w ochronie środowiska przyrodniczego, a także w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych dziko żyjących. Tym samym, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej są obowiązane udzielić informacji publicznej.

Czytaj też: TK: Obwody łowieckie mogą być dzierżawione z pominięciem uprawnień rolników>>

Informacja o odstrzale to informacja publiczna

Sąd zauważył jednocześnie, że organ nie kwestionował swojego obowiązku informacyjnego, a tylko uznał, że żądana informacja nie jest informacją publiczną. W związku z tym sąd przypomniał, że krąg informacji, które stanowią informację publiczną nie jest katalogiem zamkniętym. Informacją publiczną jest zatem każda informacja wytworzona przez władze publiczne, przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym, jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów. Odnosi się tym samym do wszelkich faktów dotyczących spraw publicznych i tych, które dotyczą publicznej sfery działalności. Informację publiczną stanowi również treść i postać dokumentów urzędowych. Informacje dotyczące współdziałania dwóch podmiotów publicznych realizujących zadanie publiczne w postaci nakazu odstrzału sanitarnego nałożonego zarządzeniem wojewody jest zatem w świetle powyższego informacją publiczną.

Dlatego skarga Stowarzyszenia była zasadna.

Wyrok WSA w Łodzi z 06.06.2019 r. II SAB/Łd 9/19.