Czy w tej kwestii PINB może i jest kompetentny do udzielenia takiej informacji?

Czy powinien przekazać pismo do organu, który zatwierdził i wydał pozwolenie na budowę lub do wyższego organu administracji rządowej?

Odpowiedź

Jeżeli chodzi o możliwość zbadania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego prawidłowości projektu zatwierdzonego decyzją starosty o pozwoleniu na budowę, to PINB nie jest uprawniony do tego rodzaju działań. Wniosek inwestora powinien zostać przekazany do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Uzasadnienie

Wniosek inwestora o wyjaśnienie, czy dojazd do garażu w budynku objęty projektem zatwierdzonym decyzją o pozwoleniu na budowę został zaprojektowany zgodnie przepisami, dotyczy inaczej mówiąc zbadania prawidłowości decyzji o pozwoleniu na budowę.

Z przepisów art. 84b Prawa budowlanego - dalej pr. bud. wynika, że kontrolę działalności organów administracji architektoniczno-budowlanej wykonują Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, który wykonuje tę kontrolę w stosunku do starosty. Tym samym uprawnienia do działań kontrolnych przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego przez organy architektoniczne ujęte w art. 84a pr. bud. zostały nadane wyłącznie GINB i WINB.

Odpowiadając w jaki sposób PINB powinien potraktować wniosek inwestora, należy przytoczyć przepis art. 84b ust. 1 pr. bud. Stosownie do interpretacji przedstawianej w orzecznictwie administracyjnym PINB powinien przekazać tego rodzaju wniosek do WINB wykonującego kontrolę działalności przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego w stosunku do starosty.@page_break@

Przykład

Wyrok WSA w Bydgoszczy z 11 maja 2011 r., II SA/Bd 167/11:
"Zgodnie z art. 84 ust. 1 pr. bud. do zadań organów nadzoru budowlanego należy m.in. kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego oraz kontrola działania organów administracji architektoniczno-budowlanej. W literaturze wskazuje się, że kontrola stosowania prawa budowlanego, o której mowa w art. 84, dotyczy procesów wydawania przez organy architektoniczno-budowlane aktów konkretno-indywidualnych określających prawa i obowiązki jednostek (tak: A Plucińska-Filipowicz (w:) Prawo budowlane. Komentarz. pod red. Z. Niewiadomskiego, (...) 2006, s. 739). Uszczegółowienie tej regulacji znajduje się w art. 84a przywołanej ustawy.

Zgodnie z ust. 1 pkt 1 kontrola stosowania prawa obejmuje kontrolę zgodności wykonywanych robót budowlanych z przepisami budowlanymi, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę. Z kolei jak stanowi ust. 2 tego przepisu, organy nadzoru budowlanego kontrolując stosowanie przepisów prawa budowlanego: 1/ kontrolują prawidłowość postępowania administracyjnego przed organami architektoniczno-budowlanymi oraz wydawanie w jego toku decyzji i postanowień; 2/ sprawdzają wykonywanie obowiązków wynikających z decyzji i postanowień wydanych na podstawie przepisów prawa budowlanego. Działania określone w art. 84a są więc działaniami związanymi z przeprowadzeniem kontroli prawidłowości procesu budowlanego. Kontrola określona w art. 84a ust. 2 pkt 1 wiąże się z oceną i kontrolą organów architektoniczno-budowlanych, która nie musi bezpośrednio dotyczyć tych organów, ale może być prowadzona przykładowo przy okazji kontroli legalności wykonywania robót budowlanych i zgodności ich wykonania z zatwierdzonym projektem budowlanym. Podkreśla się jednakże, iż w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w powyższych postępowaniach dalsze działania w tym względzie prowadzone są przez właściwe organy architektoniczno-budowlane (ibidem s. 746-747). Wskazane uprawnienia organów nadzoru budowlanego stanową zatem uprawnienia ściśle kontrolne. Ustalenia podczas prowadzonej kontroli organu architektoniczno-budowlanego nie może zaś stanowić podstawy do ingerencji - w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego - w treść praw i obowiązków ustalonych ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę.

Organy nadzoru budowlanego, w przypadku wydania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, nie mają kompetencji do zmiany elementów materialnoprawnych tych decyzji. Ich wzruszenie może odbywać się poprzez stosowne działania odpowiednich organów architektoniczno-budowanych, przy zastosowaniu jednego z nadzwyczajnych trybów wzruszania decyzji. W takiej sytuacji, jeżeli w ramach kontroli, organy nadzoru budowlanego stwierdzą naruszenia prawa przy wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, muszą w przypisanym trybie zawiadomić o tym właściwy organ architektoniczno-budowlany (art. 84b ust. 3 ustawy) - vide wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 kwietnia 2009 r., II SA/Wr 54/09. Zgodnie z art. 84b ust. 1-3 pr. bud. :
1. Kontrolę działalności organów administracji architektoniczno-budowlanej wykonują Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, który wykonuje tę kontrolę w stosunku do starosty.

2. Organy nadzoru budowlanego, w wyniku kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej, mogą kierować do właściwych organów zalecenia pokontrolne, z wyznaczeniem terminu ich wykonania. O wykonaniu zaleceń oraz o innych działaniach podjętych w związku z ujawnionymi nieprawidłowościami organy te zawiadamiają niezwłocznie właściwe organy nadzoru budowlanego.

3. W przypadku ustalenia przez organy nadzoru budowlanego, że zachodzą okoliczności uzasadniające wznowienie postępowania albo stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej, właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej wznawia lub wszczyna z urzędu postępowanie.

Przedmiotem kontroli powinno być przede wszystkim wykonywanie przez organy administracji architektoniczno-budowlanej zadań ustawowych, określonych przepisami komentowanej ustawy, w tym m.in. w zakresie dokonania sprawdzenia: kompletności wniosku inwestora o wydanie pozwolenia na budowę (zob. art. 32 i art. 33), kompletności projektu budowlanego przedkładanego do zatwierdzenia w pozwoleniu na budowę (lub odrębnie) oraz jego zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (vide: Prawo budowlane. Komentarz (do art. 84b) pod red. prof. zw. dr hab. Zygmunta Niewiadomskiego, (...), Wydanie: 3, 2009 r.).

Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że skarżąca spółka wywodziła, iż pozwolenie na budowę wydane przez Starostę L. jest sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W takiej sytuacji PINB winien przekazać sprawę zgodnie z właściwością do WINB, który stosownie do art. 84b ust. 1 pr. bud. wykonuje kontrolę w stosunku do starosty".

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)