Osoby pracujące w gminnych i powiatowych placówkach udzielających pomocy ofiarom przemocy będą musiały legitymować się wyższymi kwalifikacjami. Zmiany mają na celu ujednolicenie wysokich standardów udzielanej pomocy w skali całego kraju.

Jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane będą do dokształcenia swoich obecnych pracowników, natomiast w razie przeprowadzenia kolejnej rekrutacji do zatrudnienia jedynie tych osób, które spełnią wymóg określonych kwalifikacji. Aktem prawnym przewidującym takie zmiany jest przyjęta na ostatnim posiedzeniu Sejmu i skierowana do prac w Senacie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Zmiany dotkną zatrudnionych w punktach konsultacyjnych, ośrodkach interwencji kryzysowej, domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz specjalistycznych ośrodkach wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy, kierownicy powyższych ośrodków będą musieli mieć co najmniej trzyletni staż w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej. Do 2015 r. ustawodawca dał natomiast czas na uzupełnienie kwalifikacji dla osób, które w chwili obecnej nie spełniają któregoś z powyższych warunków.



Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 11 maja 2010 r.