Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe


Jaka wygląda procedura przekształcenia odrębnie funkcjonujących gminnych placówek oświatowych: przedszkola, szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym i gimnazjum?


Na terenie jednej miejscowości (obwodu) funkcjonują trzy niezależne gminne placówki oświatowe: przedszkole, szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi oraz gimnazjum. Z dniem 1 września 2016 r. z mocy prawa szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi mają zostać przekształcone w zespoły szkolno-przedszkolne. Organ prowadzący nosi się z zamiarem utworzenia jednego zespołu szkolno-przedszkolnego składającego się z przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum. De facto, nauczyciele pozostaną na swoich stanowiskach, a dzieci i uczniowie dalej będą mogli kontynuować naukę, tyle że już pod szyldem zespołu szkolno-przedszkolnego.

Odpowiedź

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – dalej u.s.o., organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół.


Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.

Na podstawie przytoczonego przepisu organ prowadzący jednostki oświatowe, o których mowa w pytaniu, tj. przedszkole, szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi oraz gimnazjum, może połączyć w zespół. Zgodnie z art. 62 ust. 3 u.s.o., utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58 u.s.o. (konieczne jest nadanie zespołowi aktu założycielskiego i statutu), z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne oraz zgodnie z art. 62 ust. 5b u.s.o. połączenie wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty. Jak stanowi art. 5c pkt 1 u.s.o., ww. kompetencje posiada rada gminy. Do utworzenia zespołu może dojść w każdym czasie.


Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, z dniem 1 września 2016 r.:
1) oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne w szkole podstawowej stają się przedszkolem;
2) przedszkole, o którym mowa w pkt 1, tworzy zespół ze szkołą podstawową, w której dotychczas działały oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne;
3) dyrektor szkoły podstawowej, w której dotychczas działały oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne, staje się dyrektorem zespołu, o którym mowa w pkt 2, do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora szkoły podstawowej;
4) nauczyciele zatrudnieni w szkole podstawowej prowadzącej dotychczas oddział lub oddziały przedszkolne stają się nauczycielami zespołu, o którym mowa w pkt 2 i ust. 2.


Wobec powyższego, jeżeli do połączenia przedszkola i szkół, o którym mowa powyżej, dojdzie przed przekształceniem szkoły podstawowej polegającym na likwidacji oddziałów przedszkolnych, to od 1 września 2016 r. w skład tego zespołu będą wchodziły dwa przedszkola (jedno dotychczas istniejące i drugie – powstałe z oddziałów przedszkolnych), szkoła podstawowa i gimnazjum.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe