Pytanie:

Czy za stronę postępowania należy uznać gminę i odrębnie urząd gminy, jeśli właścicielem działki jest gmina, a zarządcą urząd gminy?
Jak należy postąpić, jeśli przy wszczęciu postępowania nie uznano za stronę urzędu gminy? Czy należy poinformować stronę pismem w trybie art. 10 k.p.a.? Czy należy wszcząć postępowanie w stosunku do tej strony?

Odpowiedź:
Jeżeli gminę (jako właściciela nieruchomości) zakwalifikowano jako stronę dopiero w toku toczącego się postępowania, należy wystosować pismo informujące o tej okoliczności. Pisma procesowe należy kierować do urzędu miasta będącego aparatem pomocniczym organu gminy, jednak należy wyraźnie oznaczyć, że adresatem pisma jest konkretna gmina (miasto). To bowiem gmina (miasto) ma podmiotowość prawną, a nie urząd gminy (miasta).

Uzasadnienie:
Jeżeli właścicielem działki jest gmina (miasto) to należy zapewnić jej czynny udział w postępowaniu, tak jak każdej stronie postępowania na każdym jego stadium od zawiadomienia o wszczęciu, aż do doręczenia decyzji. Jeżeli gminę uznano za stronę dopiero w toku toczącego się postępowania, należy wystosować pismo informujące o tej okoliczności. Nie należy ponownie wszczynać postępowania, które jest już prowadzone o zostało uprzednio wszczęte.

Najważniejsze, aby zapewnić czynny udział, nawet jeżeli dany podmiot nie uczestniczył w całym postępowaniu. Pisma procesowe należy kierować do urzędu miasta będącego aparatem pomocniczym organu gminy, jednak należy wyraźnie oznaczyć, że adresatem pisma jest konkretna gmina (miasto). To bowiem gmina (miasto) ma podmiotowość prawną, a nie urząd gminy (miasta).