W ogłoszonym 30 grudnia ub.r. konkursie na pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej w latach 2016-2025, startowało dwóch operatorów pocztowych - obecnie pełniąca tę funkcję Poczta Polska (PP) oraz Polska Grupa Pocztowa.

Wybór PP został przesądzony w związku z odrzuceniem przez komisję konkursową 20 maja oferty Polskiej Grupy Pocztowej - wskutek niespełnienia wymogów formalnych. W związku z tym PP jako jedyna została zakwalifikowana do drugiego etapu konkursu, w którym badana była merytoryczna zawartość ofert.

Poczta Polska chce być nadal operatorem wyznaczonym >>

Jak poinformował w komunikacie organizujący konkurs Urząd Komunikacji Elektronicznej, oferta Poczty w drugim etapie uzyskała wynik 210 na 220 możliwych do uzyskania punktów.

UKE dodał również, że komisja konkursowa badała ofertę Poczty Polskiej, mając na uwadze: zachowanie ciągłości świadczenia usług, zapewnienie odpowiedniego czasu przebiegu przesyłek pocztowych oraz dostępności usług, koszt świadczenia usług powszechnych przedstawiony przez operatora, zapewnienie rentowności świadczenia usług, zdolności do wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zdolność ekonomiczną i techniczną do świadczenia usług powszechnych.

Precedensowy konkurs na pocztowego operatora wyznaczonego >>

Poczta Polska na mocy decyzji prezes UKE pełni funkcję pocztowego operatora wyznaczonego od 2013 r., a dzięki wygranemu konkursowi zachowa ją do 31 grudnia 2025 r.

Obowiązek wybrania operatora wyznaczonego nakłada na kraje członkowskie Unia Europejska. Celem jest zapewnienie obywatelom dostępu - na liberalizującym się rynku pocztowym - do wysokiej jakości usług, świadczonych po przystępnych cenach, na takich samych zasadach na terenie całego kraju. Do końca br. funkcję operatora wyznaczonego także pełni Poczta Polska.

Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.

Ponadto jest on zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej itp. (PAP)