Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia został wprowadzony do ustawy – Prawo zamówień publicznych w wyniku nowelizacji z 22 czerwca 2016 r. Do przestrzegania nowych przepisów niezbędne są kontrole przeprowadzane wśród wykonawców i podwykonawców. Dlatego też, Małgorzata Stręciwilk, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, zwróciła się z prośbą o objęcie kontrolą przez Państwową Inspekcję Pracy przedsiębiorców realizujących zamówienie.

Jak zaznacza Roman Giedrojć, główny inspektor pracy na łamach Gazety Prawnej, wprowadzenie obowiązku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę należy ocenić pozytywnie. Sprzyja on prawidłowemu kształtowaniu rynku pracy. Państwowa Inspekcja pracy dąży do eliminowania zjawiska zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi. W efekcie, podjęta została decyzja o realizacji kontroli prawidłowości zawierania umów o pracę przez wykonawców i podwykonawców.

Kontrole prowadzone będą w ramach uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. Oznacza to, że inspektorzy nie będą mogli zastępować zamawiających w realizacji ich kompetencji. PIP będzie kierować środki prawne, nakładać grzywny lub kierować do sądów wnioski o ukaranie za wykroczenia w razie stwierdzonych naruszeń przepisów prawa pracy. Na zamawiającym zaś będzie spoczywał obowiązek wyciągnięcia wobec wykonawcy konsekwencji z tytułu naruszenia zobowiązań wynikających z umowy o zamówienie publiczne.

Źródło: Gazeta Prawna

Dowiedz się więcej z książki
Zamówienia publiczne na dostawy i usługi IT. Wybrane zagadnienia praktyczne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł