Odpowiedź

Brak jest możliwości przyjmowania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego wniosków o pozwolenie na użytkowanie jedynie w wyznaczone dni i godziny z czasu pracy urzędu.

Uzasadnienie

Do wniosku o pozwolenie na użytkowanie znajdą zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) – dalej k.p.a. dotyczące podania. Bez względu na nieprawidłowości złożonego wniosku (podania): złożony do organu wniosek jest niekompletny, niezgodny z właściwością rzeczową lub miejscową organu, nie zawiera danych określonych przepisami itp. - organ ma obowiązek go przyjąć. W żadnym przypadku nie jest dopuszczalne zachowanie polegające na odmowie przyjęcia wniosku (podania) w czasie pracy urzędu. Przedstawiona w pytaniu propozycja dotycząca przyjmowania wniosków w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie sprowadzałaby się do ograniczenia możliwości składania wniosków do urzędu jedynie do określonych dni i wyznaczonych godzin z całego czasu pracy urzędu oraz powodowałaby odmowę przyjęcia wniosków poza wyznaczonymi godzinami. Takiego rodzaju działanie organu - PINB, będzie stanowić naruszenie przepisów art. 63 k.p.a.

Procedura administracyjna nie zawiera regulacji dotyczącej ograniczenia możliwości wnoszenia podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń) przez wyznaczenie z godzin pracy urzędu odpowiedniego czasu na ich przyjmowanie. Pracownik urzędu (odpowiednio biura podawczego, sekretariatu) w czasie pracy nie może odmówić przyjęcia podania. W orzeczeniu WSA w Poznaniu z dnia 7 października 2010 r., II SA/Po 423/10, Sąd stwierdził, że tego rodzaju działanie organu jest niedopuszczalne i może wiązać się z odpowiedzialnością odszkodowawczą organu.

Uwagi


Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego działa jako organ administracji rządowej zespolonej na mocy przepisu art. 83 ust. 1 pr. bud. Odpowiednio do treści art. 86 ust. 3 pr. bud. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wykonuje swoje zadania przy pomocy powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego. Inspektorat działa na podstawie regulaminu organizacyjnego, który określa strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań inspektoratu. Regulamin organizacyjny inspektoratu nadaje mu powiatowy inspektor nadzoru budowlanego.

Stosownie o art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z późn. zm.) – dalej u.s.c. korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Regulacja dotycząca czasu pracy członków korpusu służby cywilnej została ujęta w przepisach art. 97 u.s.c. Szczegółowe przepisy odnoszące się do czasu pracy w urzędach administracji rządowej znajdują się w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (Dz. U. Nr 76, poz. 505, z późn. zm) – dalej r.c.p. Stosownie do treści § 3 ust. 3 r.c.p. w urzędach, w których są wykonywane zadania związane z obsługą interesantów, rozkład i wymiar czasu pracy pracowników powinien być ustalony w taki sposób, by co najmniej w jednym dniu w tygodniu zadania te były wykonywane w godzinach między 8.00 a 18.00.

Rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej określa zadania dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) w zakresie planowania czasu pracy członków korpusu służby cywilnej i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej. Do kompetencji dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) należy ustalenie rozkładu i wymiaru czasu pracy osób zatrudnionych w urzędzie. Zgodnie z przepisami rozporządzenia praca powinna być wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15 (§ 2 r.c.p. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).

Stosownie do § 3 ust. 1 r.c.p. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej, dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) może ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań. W tym zakresie praca będzie wykonywana w godzinach: 7.00–15.00, 8.00–16.00, 9.00–17.00 albo 10.00–18.00. @page_break@

Przykład

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 października 2010 r., II SA/Po 423/10: "Organ administracji publicznej ma instrumenty, którymi posługuje się w przypadku, gdy wniosek zawiera wady. Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania (art. 64 § 1 kpa). Jeżeli zaś podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 kpa). W żadnym wypadku nie jest zaś dopuszczalna odmowa przyjęcia podania, ze wskazaniem konieczności jego uzupełnienia i złożenia po usunięciu braków. Tego rodzaju działanie ma cechy bezprawności. Odmowa przyjęcia wnoszonego przez stronę żądania w konkretnym przypadku wiązać się może nawet z odpowiedzialnością odszkodowawczą".

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 15 marca 2012 r., III SA/Lu 708/11, LEX nr 1164474:
"1. Przepis art. 61 § 3 k.p.a. nie ustanawia wymogu wniesienia podania za pomocą telefaksu w godzinach pracy organu. Podania mogą być więc wnoszone za pomocą faksu także po godzinach pracy organu, jeżeli organ taki sposób komunikowania się z interesantami przyjmuje i udostępnia faks po zakończeniu swoich godzin urzędowania. Aby zatem zachować termin, strona może wnieść podanie do chwili upływu godziny 24:00 ostatniego dnia terminu, przesyłając je faksem.
2. Posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu jest w takiej sytuacji wezwanie wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku przez podpisanie podania. Uzupełnienie braku może nastąpić zarówno przez złożenie podpisu na kopii, która wpłynęła do organu, jak i złożenie oryginału dokumentu, podpisanego przez stronę".

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 31 grudnia 2003 r.) w Lublinie z dnia 22 listopada 1999 r., I SA/Lu 377/98, LEX nr 43974: "Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące doręczeń (w tym art. 46 i 47 kpa) nie znajdują zastosowania w odniesieniu do pism skierowanych do organów administracji państwowej. W przypadku tych organów nie znajduje zastosowania instytucja zastępczego doręczenia pisma, bowiem w godzinach urzędowania organów administracji państwowej pisma przyjmowane są bezpośrednio w ich siedzibie".