Pytanie:
Do starosty wpłynął wniosek gminy X na usunięcie drzew w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie chodnika w pasie drogi publicznej. Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku podał, iż dla przedmiotowej inwestycji nie jest wymagany projekt zagospodarowania określony w art. 83b ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1651) - dalej u.o.p.

Czy obowiązkiem starosty jest sprawdzenie, czy inwestycja ta wymaga dokonania zgłoszenia robót budowalnych, czy wystąpienia z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę?

Do wniosków o wydanie pozwolenia na budowę obligatoryjnie należy dołączyć projekt zagospodarowania, natomiast do zgłoszeń nie trzeba, z wyjątkiem zgłoszeń wymienionych w art. 30 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.) - dalej pr. bud.

Inwestor zamiast dokonania zgłoszenia robót budowlanych, o których mowa w art. 30 ust. ust. 1 pkt 2b pr. bud., może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Jeżeli będzie to inwestycja na zgłoszenie, inwestor drzewa może wyciąć od razu, natomiast jeżeli wystąpi w wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, to - zgodnie z art. 83d ust 5 u.o.p. - drzewa można usunąć po uzyskaniu tego pozwolenia.
Czy można w orzeczeniu wszystkich wydawanych decyzji wprowadzić zastrzeżenie, zgodnie z przywołanym przepisem, ponieważ na etapie wydania zezwolenia na wycięcie drzew starosta nie posiada informacji, czy będzie to inwestycja wymagająca zgłoszenia, czy pozwolenia na budowę?

Odpowiedź:
Organ wydający zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów nie ma obowiązku sprawdzania, czy na realizację inwestycji wymagane jest pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie. Poza tym można to ustalić na podstawie przepisów pr. bud.

W świetle przepisów pr. bud. na budowę chodnika wymagane jest zgłoszenie, a nie pozwolenie na budowę. Nie znajdzie również zastosowania art. 30 ust. 3 i 4 pr. bud.

Nie wydaje się zezwoleń pod warunkiem zaistnienia lub niezaistnienia jakiejś przesłanki. Przykładowo, drzewa będą mogły zostać usunięte, jeśli na realizację chodnika nie będzie wymagane pozwolenie na budowę.

Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 29 ust. 3 pr. bud., pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000.
Przedsięwzięcia znacząco oddziaływujące na środowisko
wymienione są w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) – dalej r.p.z.o.ś. W myśl art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137), chodnik stanowi część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych, czyli jest elementem infrastruktury towarzyszącej drodze, a nie drogą służącą do prowadzenia ruchu pojazdów.

Tym samym, jeśli jest realizowany jako samodzielny element, nie stanowi przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu r.p.z.o.ś. Na budowę chodnika wystarczające jest zatem zgłoszenie.