Węzeł na skrzyżowaniu obwodnicy północnej Opola z ul. Sobieskiego zbuduje firma Skanska, ma on być gotowy za 18 miesięcy. „To najważniejsze wydarzenie w tym roku” – skomentował podpisanie umowy we wtorek prezydent Opola Ryszard Zembaczyński.

"Na początek musimy opracować projekt wykonawczy na podstawie gotowego już i zatwierdzonego projektu budowlanego i specyfikacji technicznej” – powiedział podczas podpisania umowy dyrektor oddziału budownictwa inżynieryjnego firmy Skanska we Wrocławiu Bogdan Rytwiński. „Prace te powinniśmy zakończyć zimą tak, by wiosną rozpocząć prace budowlane”.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu Arkadiusz Karbowiak zapewnił w rozmowie z PAP, że budowa węzła nie powinna zakłócić ruchu samochodowego w tym miejscu.

„Jedyny moment, gdy kierowcy mogą odczuć niedogodności w związku z inwestycją, to czas budowy przejścia podziemnego. Ale i w tym momencie nie mówimy o zamknięciu ruchu, tylko o zastosowaniu ruchu wahadłowego po jednej nitce drogi” – wyjaśnił Karbowiak.

Prócz wykonania wiaduktu, trzech rond i podziemnego przejścia, Skanska ma też wybudować w ramach inwestycji przepusty, ekrany akustyczne oraz oświetlenie i przebudować m.in. urządzenia energetyczne w tym miejscu, sieci wodociągowe, kanalizację deszczową i sanitarną, czy sieć gazową.

„To ważny i skomplikowany projekt, ale mamy kompetencje, by go zrealizować” - przekonywał Bogdan Rytwiński.

Nowy węzeł komunikacyjny ma rozładować korki na ul. Budowlanych i Sobieskiego w Opolu oraz udrożnić ruch na samej obwodnicy północnej miasta, która stanowi fragment trzech dróg krajowych – DK 45, DK 46 i DK 94. Koszt budowy węzła to 33,8 mln zł brutto. Inwestycja będzie wsparta pieniędzmi unijnymi.

Prezydent Opola Ryszard Zembaczyński powiedział, że węzeł na skrzyżowaniu obwodnicy północnej z ul. Sobieskiego jest pierwszym z tych, które muszą powstać w stolicy województwa nad obwodnicą. Kolejne to węzeł w rejonie ulicy Witosa i na skrzyżowaniu obwodnicy północnej Opola z ulicą Oleską.

Firma Skanska wykonuje obiekty kubaturowe, drogowe, mostowe, kolejowe i hydroinżynieryjne. Jest częścią Grupy Skanska, zatrudniającej 52 tys. osób w Europie, USA i Ameryce Łacińskiej. Wśród najważniejszych realizacji firmy w Polsce wymienić można Złote Tarasy w Warszawie, północy odcinek autostrady A1 czy most Milenijny we Wrocławiu. Obecnie na Opolszczyźnie Skanska prowadzi kilka projektów, m.in. kompleksową poprawę ochrony przeciwpowodziowej Lewina Brzeskiego.

kat/ je/