Pytanie:
Na czyje konto należy uiścić opłatę za wycinkę drzew?

Odpowiedź:
Opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu oraz kary, o których mowa w art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.), stanowią w całości dochód budżetu gminy i powinny wpływać na konto gminy, z wyjątkiem wpływów z tytułu opłat i kar nakładanych przez starostę, które stanowią w całości dochód budżetu powiatu i powinny wpływać na konto powiatu, zaś wpływy z tytułu opłat i kar nakładanych przez marszałka województwa powinny w 35% wpływać na konto Narodowego Funduszu, a w 65% - wojewódzkiego funduszu. W tym ostatnim przypadku opłaty i kary powinny wpłynąć na konto urzędu marszałkowskiego; zarząd województwa rozdysponuje je pomiędzy MFOŚIGW oraz fundusz wojewódzki. Zmiana ta została wprowadzona do art. 402 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. - przez art. 25 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045).

Nowa zasada (podziału opłat i kar) oznacza dla gminy konieczność wyasygnowania środków w przypadku konieczności uiszczenia opłaty za usunięcie drzew lub kary na nielegalne usunięcie drzew albo ich zniszczenie i przekazanie ich na konto powiatu. Do tej pory gmina również uiszczała opłatę na konto powiatu, ale środki te do niej wracały, bowiem w dotychczasowej wersji art. 402 ust. 5 p.o.ś. przewidywał, że wpływy z tytułu opłat i kar za usunięcie drzew lub krzewów w całości przysługują gminie.