Zamawiający jest zobligowany do wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryteria oceny ofert dzieli się na cenę i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji.

Podany katalog pozacenowych kryteriów oceny ofert jest katalogiem otwartym, a zawarte w nim kryteria mają charakter jedynie przykładowy. Zamawiający posiadają swobodę w doborze kryteriów oceny ofert, ograniczoną jedynie zakazem formułowania kryteriów dotyczących właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej, z wyjątkiem postępowań, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym.

Kryteria pozacenowe wyzwaniem nie tylko dla zamawiających >>

Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt KIO 655/15, zamawiający „(…) odpowiada zarówno za prawidłowe wykonanie zamówienia, jak i racjonalne wydatkowanie środków publicznych i tym samym to on ma prawo ustalać warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert, aby dokonać wyboru wykonawcy, który da należytą rękojmię wykonania zamówienia. Ograniczeniem w tym zakresie jest tylko związanie ustalonego kryterium oceny i warunków udziału w postępowaniu z przedmiotem zamówienia oraz zachowanie zasad uczciwej konkurencji”.

Stosowanie skutecznych kryteriów pozacenowych nie jest łatwe >>

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie precyzują, w ilu procentach o wyborze danej oferty jako najkorzystniejszej ma decydować cena, a w ilu inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. W powyższym zakresie, zamawiający sami ustalają wagę dobranych kryteriów kierując się specyfiką danego zamówienia oraz własnymi potrzebami.

Źródło: Informator UZP Nr 2/2015