Czy zakład budżetowy musi posiadać odrębny rachunek bankowy na dotację przedmiotową lub celową otrzymywaną z Urzędu Miasta?

Czy dotacja przedmiotowa lub celowa może wpływać na podstawowy rachunek zakładu budżetowego?

Odpowiedź

Żaden przepis prawny nie zabrania wpływu środków finansowych w postaci dotacji przedmiotowej bądź dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów inwestycji zakładu budżetowego na rachunek bieżący (podstawowy) zakładu budżetowego.

Uzasadnienie

Artykuł 15 ust. 3-6 ustawy o finansach publicznych  określa, że samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację przedmiotową. Ponadto w zakresie określonym w odrębnych przepisach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji. Określono warunek, że dotacje przedmiotowe nie mogą przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu budżetowego. Natomiast § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) określa dodatkowo, że:
1) dotacje celowe udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele, na które zostaly przyznane. Dotacje w wysokości nie wykorzystanej w danym roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do prowadzenia ewidencji kosztów realizacji inwestycji umożliwiającej ustalenie źródeł finansowania inwestycji, wielkości zaangażowania środków, w tym otrzymanych z budżetu dotacji.

Samorządowy zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy. Rachunek bieżący samorządowego zakładu budżetowego otwiera się na podstawie decyzji organu założycielskiego. Z rachunku samorządowego zakładu budżetowego można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku. Na rachunku bieżącym mogą być przechowywane także sumy depozytowe (np. wadia, kaucje). Należy pamiętać, że odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzone na rachunku bieżącym samorządowego zakładu budżetowego stanowią przychody tego zakładu.

Oznacza to, że zakład budżetowy nie ma obowiązku posiadania odrębnego rachunku bankowego na dotację przedmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616)