Projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego ma zastąpić obowiązujące obecnie analogiczne unormowanie Ministra Gospodarki z 2001 r. Zmiany obejmą sposób naliczania przez jednostki samorządu terytorialnego opłat za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań niezbędnych do zaszeregowania go do określonego rodzaju i kategorii.

Obecnie opłata naliczana jest procentowo w stosunku do najniższego wynagrodzenia za pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Nowa regulacja wprowadza system kwotowy wyskalowany tak, jak obecnie w zależności od standardu obiektu. Projekt przewiduje, że opłaty wnoszone będą na rachunek jednostki samorządu terytorialnego przeprowadzającej ocenę (do tej pory dokonywano tego na rachunek samorządu województwa). Zmieniony i uproszczony system pozwoli na zniesienie uznaniowości i uniknięcie nadużyć. Opłaty będą miały niewielki wpływ na budżety jednostek samorządu terytorialnego (w 95% zasilą budżet państwa, a tylko 5% trafi do kas jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzających ocenę).

Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Wspólnota 42/2010