Art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych  mówi, iż pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Jest to wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Są to obligatoryjne składniki wynagrodzenia.

Obligatoryjne składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych w porównaniu do wynagrodzeń innych grup zawodowych są stosunkowo atrakcyjne. W kategorii przywileju płacowego można bowiem traktować tzw. trzynastkę, nagrodę jubileuszową czy dodatek za wysługę lat.

Zgodnie z art.38 ustawy o pracownikach samorządowych po 5 latach pracy pracownikom samorządowym przysługuje dodatek za wieloletnią pracę, wynoszący 5% miesięcznego wynagrodzenia, Wzrasta on o 1% za każdy rok pracy. Nie może jednak przekroczyć 20%. Ustawodawca przewidział także nagrody jubileuszowe, pierwszą w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego po 20 latach pracy i kolejne po przepracowaniu dodatkowo 5 lat. Najwyższa nagroda jubileuszowa przysługuje po 45 latach zatrudnienia i wynosi 400% wynagrodzenia. Ustawa gwarantuje także pracownikom samorządowym odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, uzależniając je od stażu pracy. Po 20 latach pracy jest to sześciomiesięczne wynagrodzenie.

Fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia pracowników samorządowych są: dodatek specjalny, dodatek funkcyjny. Ponadto pracownikowi samorządowemu za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej może być przyznana nagroda (art. 36. ust. 4.5.6).

Szczegółowe warunki wypłacania dodatku specjalnego, funkcyjnego, przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę, ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania oraz ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania precyzuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych .

@page_break@

Rozporządzenie w sprawie wynagrodzeń

Rozporządzenie określa minimalne stawki wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę zatrudnionych w urzędach jednostek samorządu terytorialnego (w urzędzie gminy, starostwie powiatowym, urzędzie marszałkowskim) oraz w samorządowych jednostkach organizacyjnych (np. szkołach, ośrodkach pomocy społecznej). Zawiera przy tym wykaz stanowisk istniejących w administracji samorządowej, dzieląc je na stanowiska: kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz stanowiska doradców i asystentów.

Rozporządzenie przewiduje XXII kategorie zaszeregowania dla pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz biurach (odpowiednikach biur), o których mowa w art. 2 pkt 4 i 5 ustawy oraz XIX kategorii zaszeregowania dla pozostałych pracowników samorządowych. Kierownik jednostki może określić wysokość wynagrodzenia, zachowując jednak minimalne stawki w danej kategorii zaszeregowania.

Omawiany akt prawa precyzuje także warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego. Zgodnie z art. 37. 3 ustawy o pracownikach samorządowych maksymalne miesięczne wynagrodzenie pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru nie może przekroczyć siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe - na podstawie przepisów ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Wynagrodzenia zasadnicze pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru określone zostało „widełkowo", czyli od –do, dodatek funkcyjny natomiast wskazano w stawce maksymalnej. Wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnik) podano w stawce maksymalnej. Kierownik jednostki może więc określać jego wysokość.

Stawki dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania sklasyfikowano w dziewięciu kategoriach, najniższa wynosi do 40%, najwyższa do 250% najniższego wynagrodzenia zasadniczego (jest to minimalne wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania).

Wysokość dodatku specjalnego została sprecyzowana w § 6. Dodatek ten przysługuje wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, staroście oraz marszałkowi województwa i nie może być niższy niż 20%, ale nie wyższy niż 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Jedynie w urzędach miasta stołecznego Warszawy oraz miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tysięcy mieszkańców dodatek specjalny może wynosić do 50%.

Pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę może być przyznane dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za osobiste wykonywanie czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Mówi o tym § 5 omawianego rozporządzenia.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)

Pisaliśmy o tym również:
Zasady wynagradzania pracowników samorządowych

Samorządowcy wobec zmian