Prezydent miasta wystawił prywatnemu przewoźnikowi noty księgowe, określające wysokość należności za zatrzymywanie się należących do niego autobusów na przystankach komunikacyjnych i dworcach, których właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego.

Przewoźnik wniósł skargę na noty księgowe.

Organ uznał, iż sprawa nie należy do zakresu właściwości sądu administracyjnego.

W skardze do NSA przedsiębiorca argumentował, iż nota księgowa wystawiona przez prezydenta mieści się w pojęciu innego aktu z zakresu administracji publicznej dotyczącego uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Nakłada bowiem na stronę obowiązek uiszczenia wskazanej opłaty, określa jej wysokość oraz termin płatności, a tym samym stanowi indywidualny i władczy akt organu administracji publicznej, który podlega kontroli sądowej.

NSA odrzucił skargę.

Sąd zwrócił uwagę, iż obowiązek uiszczenia opłaty za korzystanie z przystanków wynika z mocy samego prawa.

Obowiązek ten powinien być wykonany niezwłocznie po skorzystaniu przez operatora/przewoźnika z przystanku komunikacyjnego/dworca, którego zarządzającym albo właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego.

W ustawie o publicznym transporcie zbiorowym brak jest przepisów regulujących prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie "ustalenia" czy "wymierzenia" omawianej opłaty.

Oznacza to, że opłaty nie wymierza się decyzją administracyjną (postanowieniem), ani tym bardziej indywidualnym aktem administracyjnym lub czynnością.

Zatem nota księgowa wystawiona w tym przedmiocie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Nota księgowa przypomina de facto wyłącznie o obowiązku uiszczenia opłaty, nie nakładając na adresata obowiązku prawnego, wszak nałożonego już ustawą, ani nie przyznając mu jakichkolwiek uprawnień – wyjaśnił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 19 stycznia 2016 r., sygn. akt II GSK 3531/15, prawomocne  

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami