Właścicielka gruntu wystąpiła do SKO o przywrócenie uchybionego terminu do wniesienia odwołania, w którym zawarła zarzut braku jej udziału w postępowaniu przekształceniowym.

SKO ustaliło, że decyzja wójta nie została skutecznie doręczona właścicielce. Zatem termin do złożenia odwołania nie upłynął, a to wiązało się z odmówieniem wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania.

Właścicielka nie zgadzając z postanowieniem SKO złożyła skargę do WSA, a później do NSA. Kobieta uznała, że postanowienie kolegium jest konsekwencją nieakceptowanej przez nią decyzji wójta, w której zawyżono kwotę podatku od nieruchomości.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

NSA przypomniał, iż odstawową cechą decyzji administracyjnej jest bowiem uzewnętrznienie woli organu administracji publicznej przez zakomunikowanie tej woli jednostce w stosownym trybie prawnym; tym trybem jest doręczenie decyzji.

W ocenie sądu decyzja organu pierwszej instancji nie została właściwie doręczona skarżącej, gdyż brak na to dowodów.

Zatem okolicznością uniemożliwiającą wszczęcie postępowania było to, iż rozpatrzenie merytoryczne wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania nie było możliwe, bowiem niedoręczenie decyzji stronie oznacza, iż nie rozpoczął się bieg terminu do jego wniesienia i tym samym nie ma możliwości rozpatrzenia wniosku o jego przywrócenie.

Brak doręczenia nakazu płatniczego skarżącej jako jednego ze współpodatników, skutkuje tym, że odwołanie złożone przez nią, nawet po upływie terminu do jego złożenia przez podatnika, któremu nakaz doręczono, uznać należy za złożone z zachowaniem terminu do jego wniesienia.

Zatem bezprzedmiotowym jest postępowanie dotyczące przywrócenia tego terminu – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 11 lutego 2016 r., sygn. akt II FSK 3512/15, prawomocne 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami