Inspektor transportu drogowego nałożył na kierowcę karę pieniężną za przejazd po płatnym odcinku drogi krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej.
Kierowca wniósł skargę do WSA.
Sąd uznał, iż w sprawie nie został prawidłowo ustalony stan faktyczny dotyczący określenia dopuszczalnej masy całkowitej samochodu osobowego wraz z przyczepą. W ocenie WSA organ nie wykazał na jakiej podstawie ta waga została określona, oparł swoje ustalenia wyłącznie na informacji uzyskanej z CEPiK.
NSA rozpoznając skargę zwrócił uwagę, iż dopuszczalną masę całkowitą przyczepy kontroler ustalił w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK).
W ewidencji gromadzi się także dane i informacje wymagane do dopuszczenia pojazdu do ruchu oraz informacje o wydawanych dokumentach i oznaczeniach pojazdu, w tym w przypadku pojazdu podlegającego rejestracji o dopuszczalnej masie całkowitej. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia się uprawnionym podmiotom, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W ocenie sądu udostępnienie danych kontrolerowi ruchu drogowego, przeprowadzającemu kontrolę, niewątpliwie było zgodne z prawem.
Sąd podkreślił, iż jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zatem dowodem w sprawie mogą być także dane uzyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 28 lutego 2017 r., sygn. akt II GSK 1408/15, prawomocny