Z dniem 4 kwietnia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. poz. 380) .

W porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym, w rozporządzeniu wprowadzono m.in. następujące zmiany:
- określono typy szkół specjalnych, które mogą być tworzone w podmiotach leczniczych (szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne i szkoły ponadgimnazjalne specjalne; w podmiotach leczniczych mogą być tworzone również przedszkola specjalne); ponadto zrezygnowano z ograniczenia tworzenia szkoły ponadgimnazjalnej wyłącznie do sytuacji, gdy w jej skład wchodzą co najmniej dwa oddziały;
- upoważniono dyrektora przedszkola lub szkoły do zezwolenia na odstąpienie od udziału ucznia przedszkola lub szkoły w zajęciach edukacyjnych, jeżeli jego stan zdrowia uniemożliwia udział w tych zajęciach;
- umożliwiono dyrektorowi przedszkola i dyrektorowi szkoły określenie, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, liczby uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w oddziale szkoły, zorganizowanych w podmiocie leczniczym i w jednostce pomocy społecznej; dopuszczono również możliwość tworzenia klas łączonych w przypadkach uzasadnionych małą liczbą uczniów lub warunkami ich leczenia oraz terapii;
- określono cel organizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych, którym jest zaspokajanie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów oraz zagospodarowanie ich czasu wolnego;
- zrezygnowano z określania minimalnej liczby uczniów w grupie wychowawczej (zmiana ta daje możliwość utworzenia grupy wychowawczej w każdej sytuacji).

Przedszkola i szkoły, zorganizowane we wskazanych podmiotach i jednostkach przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, obowiązane są do dostosowania organizacji kształcenia oraz warunków realizacji specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych do wymagań określonych w rozporządzeniu, w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano, iż jego wejście w życie nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto wskazano, że dopuszczenie możliwości tworzenia szkoły ponadgimnazjalnej dla mniejszej niż dotychczas liczby uczniów, spowoduje odejście od rozwiązania bardziej kosztownego z punktu widzenia organu prowadzącego szkołę, tj. organizowania indywidualnego nauczania.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. poz. 380)