Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie dwa nowe rozporządzenia wydane przez Ministra Cyfryzacji, dotyczące udostępniania danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), obejmującej: centralną ewidencję pojazdów (CEP) oraz centralną ewidencję kierowców (CEK).

Potrzeba wydania rozporządzeń związana jest z nowelizacją ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.) przez ustawę z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1273, ze zm.). Wskazana nowelizacja określiła zasady wprowadzania i udostępniania danych z CEP (dodane do Prawa o ruchu drogowym art. 80ba-80bh) oraz CEK (dodane do ustawy art. 100aa-100aq). Nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 23 marca 2016 r. w sprawie zakresu danych udostępnianych podmiotom obowiązanym do przekazywania danych do centralnej ewidencji kierowców (Dz.U. poz. 412), najszerszy dostęp do danych przyznany został organom właściwym w sprawach wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdami (chodzi przede wszystkim o starostów), tj. podmiotom kluczowym w kwestii zasilania ewidencji. Podmioty te uzyskały dostęp do wszystkich danych wskazanych w art. 100aa ust. 1 oraz 3-7 Prawa o ruchu drogowym. Innym podmiotom zostały udostępnione jedynie dane niezbędne do wykonywania nałożonych na nie obowiązków, związanych z zasilaniem CEP. Marszałek województwa oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych otrzymali dostęp do ewidencji niezbędny do wprowadzania danych o zaświadczeniach ADR.

Organy kontroli ruchu drogowego, prokurator oraz sądy otrzymały natomiast dostęp niezbędny do wprowadzania danych o naruszenie przepisów ruchu drogowego oraz przypisanych im punktach, jak również o dokumentach stwierdzających uprawnienia. Z kolei dostęp przyznany wojewodzie oraz dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej obejmował będzie m.in. informacje niezbędne do wprowadzenia danych o świadectwach kwalifikacji zawodowej. Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego uzyskało dostęp do ewidencji niezbędny do wprowadzania danych o zatarciu zakazu prowadzenia pojazdów. Natomiast dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego uzyskał dostęp do ewidencji w zakresie informacji niezbędnych do wprowadzania danych o wynikach egzaminów państwowych.

Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 23 marca 2016 r. w sprawie zakresu danych udostępnianych podmiotom obowiązanym do przekazywania danych do centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U. poz. 413) najszerszy zakres danych zapewnia podmiotom, które przekazują do ewidencji najwięcej informacji, tj. organom właściwym w sprawach rejestracji pojazdów, przede wszystkim starostom (dane wskazane w art. 80b ust. 1 pkt 1-18 Prawa o ruchu drogowym). Pozostałe podmioty wprowadzające dane do ewidencji otrzymały dostęp zgodny z zakresem realizowanych przez nie zadań ustawowych. Policja otrzymała dostęp umożliwiający jej wprowadzanie danych o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego, a także o kradzieży i odnalezieniu pojazdu. Podobnie Inspekcji Transportu Drogowego oraz Żandarmerii Wojskowej przyznany został dostęp w zakresie umożliwiającym zasilania CEK o informacje dotyczące zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego. Wskazanym podmiotom udostępnione zostały także dane identyfikujące pojazd, dane osobowe właściciela, posiadacza, leasingobiorcy pojazdu oraz dane o dokumentach pojazdu. Zakłady ubezpieczeń uzyskały m.in. dostęp do danych osobowych właściciela, posiadacza lub leasingobiorcy pojazdu, danych o badaniach technicznych, o ubezpieczeniu OC, o dokumentach pojazdu, o szkodach istotnych. Stacjom kontroli pojazdów zapewniono z kolei dostęp m.in. do danych o dokumentach i ich zatrzymaniu, danych technicznych pojazdu, danych o przeprowadzonych badaniach technicznych pojazdu, o homologacji pojazdu. Minister Sprawiedliwości uzyskał dostęp do danych identyfikujących pojazd, danych o właścicielu, posiadaczu, leasingobiorcy oraz o zastawach rejestrowych ustanowionych na pojeździe.

 

 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami