Z dniem 30 lipca 2016 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie przekazania kopii wpisów z ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego do centralnej ewidencji kierowców (Dz.U. poz. 1151). Rozporządzenie określa sposób, tryb i terminy przekazania kopii wpisów dotyczących naruszeń przepisów ruchu drogowego popełnionych przed dniem 1 stycznia 2017 r. zgromadzonych przez Policję w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego do centralnej ewidencji kierowców.

W rozporządzeniu określono także sposób współdziałania podmiotów prowadzących ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego do centralnej ewidencji kierowców. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 627, ze zm.) przewiduje likwidację z dniem 1 stycznia 2017 r. ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego prowadzonej przez Policję i przekazanie wpisów zgromadzonych w tej ewidencji do centralnej ewidencji kierowców.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia przekazanie przez Policję kopii wpisów do centralnej ewidencji kierowców nastąpi w postaci elektronicznej w trybie teletransmisji danych za pośrednictwem systemu, w którym prowadzona jest ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Przekazanie kopii wpisów zostanie dokonane w okresie od daty wejścia w życie rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2016 r. W przypadku wpisów, które do dnia 31 grudnia 2016 r. nie zostaną wprowadzone do ewidencji przekazanie kopii nastąpi niezwłocznie po ich otrzymaniu przez Policję. Proces przekazywania kopii będzie trwał do momentu uzupełnienia wszystkich kopii wpisów.

Ponadto rozporządzenie reguluje kwestię wyjaśniania niezgodności pomiędzy kopiami wpisów przekazanymi przez Policję a danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji kierowców. Jako organ właściwy do wyjaśnienia niezgodności nowe przepisy wskazują Komendanta Głównego Policji, który przy wyjaśnianiu niezgodności współpracował będzie z wojewódzkimi komendantami Policji i Komendantem Stołecznym Policji.

Z kolei z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 20 lipca 2016 r. w sprawie wzoru wniosku o udostępnienie danych z centralnej ewidencji kierowców (Dz.U. poz. 1147). Rozporządzenie wydane zostało na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 100an ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.), wprowadzonego przez ustawę z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1273, ze zm.).

Rozporządzenie określa wzór wniosku, o którym mowa w art. 100ah ust. 4, art. 100ak ust. 2, art. 100al ust. 2 i art. 100am ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Wniosek o udostępnienie danych według wzoru określonego w rozporządzeniu składać będą podmioty wskazane w art. 100ah ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym (m.in. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencja Wywiadu, Straż Graniczna, CBA, starosta, organy kontroli skarbowej, marszałek województwa, straże gminny itd.), jak również osoby, których dane są gromadzone w centralnej ewidencji kierowców (art. 100ak ust. 1 ustawy), inne podmioty, jeżeli wykażą swój interes prawny (art. 100al ust. 1 ustawy) oraz podmiotów starających się o pozyskanie z centralnej ewidencji kierowców danych, uniemożliwiających identyfikację osoby na podstawie art. 100am ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

W związku z tym, że możliwe jest, zgodnie z treścią art. 100ah ust. 4, art. 100ak ust. 2, art. 100al ust. 2 oraz art. 100am ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, złożenie wniosku w postaci papierowej lub elektronicznej, wniosek według wzoru określonego przez rozporządzenie może zostać wniesiony w obu wskazanych postaciach. 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami