Jak wynika z badań Najwyższej Izby Kontroli, ogólny stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ciągu ostatnich kilku lat znacznie się poprawił. Niestety nie można tego powiedzieć o wskaźniki wypadkowości wśród rowerzystów. Ilość wypadków , w których uczestniczyli rowerzyści w porównaniu do 2010 r. wzrosła bowiem w 2015 r. o ponad 18 proc., a liczba poszkodowanych rowerzystów o prawie 17 proc.

Zdaniem NIK fakt, że aktualny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego nie pozwala na skuteczną ochronę pieszych i rowerzystów wynika w dużej mierze z niskiego stopnia skoordynowania i komplementarności działań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz rad wojewódzkich. Z przeprowadzonego przez NIK badania wynika, że instytucje tworzące system zarządzania nie współpracowały ze sobą. Niezadowalający był także stopień przepływu informacji między nimi.

Krajowa Rada BRD nie miała ponadto narzędzi pozwalających przeprowadzić analizę realizowanych przedsięwzięć. Nie przygotowała ona bowiem na poziomie ogólnokrajowym kompleksowego systemu gromadzenia danych związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Ponadto w przyjętym przez nią w 2013 r. Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NPBRD) uwzględniono rozwiązania organizacyjne, które nie posiadały umocowania w obowiązujących przepisach (chodzi tu o powiatowe, gminne i miejskie rady BRD). Wskutek wykonania zapisów wspomnianego programu niekiedy tworzono samorządowe rady BRD, które później rozwiązywano ze względu na powyższą wadę.

Większość skontrolowanych zarządów dróg nie przygotowała projektów Planu rozwoju sieci drogowej oraz Planu finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Ich brak utrudnia prawidłowe określanie kierunków rozwoju i utrzymania infrastruktury drogowej w stanie zapewniającym wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Zdaniem NIK niewystarczający stan bezpieczeństwa wspomnianych wyżej uczestników ruchu drogowego był między innymi skutkiem niedostosowania infrastruktury drogowej do ich potrzeb.

Z przeprowadzonej kontroli wynika również, że trasy rowerowe stanowią w naszym kraju jedynie ok. 3 proc. wszystkich długości sieci dróg publicznych. Znajdują się one głównie w aglomeracjach miejskich, przez co rowerzyści poruszają się przede wszystkim po jezdni. Z ustaleń kontroli wynika ponadto, że infrastruktura pieszo-rowerowa często znajdowała się w złym stanie technicznym i była niewłaściwie oznakowana. U blisko 85 proc. zarządów dróg wykryto również nieprawidłowości dotyczące dokonywania okresowych kontroli stanu technicznego dróg.

Biorąc pod uwagę powyższe nieprawidłowości NIK zaapelował do Ministra Budownictwa między innymi o podjęcie czynności, których celem jest przygotowanie projektu zmian ustawy Prawo o ruchu drogowym, w kwestii wprowadzenia podstaw prawnych do powoływania powiatowych, gminnych i miejskich rad BRD. Wspomniane podmioty zgodnie z zamiarami Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powinny wspólnie z Krajową Radą BRD oraz wojewódzkimi radami tworzyć strukturę instytucji zarządzających systemem bezpieczeństwa ruchu drogowego. W opinii NIK warto również rozważyć nowelizację rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.

Natomiast ze względu na odnotowane ograniczenia w budżetach samorządów , często uniemożliwiające wykonanie podstawowych zadań związanych z zarządzaniem drogami i organizacją ruchu na drogach samorządowych, NIK apeluje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, aby ten w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu zagwarantował jednostkom samorządu terytorialnego stałe finansowanie. Pozwoliłoby ono na utrzymanie oraz rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej w stanie gwarantującym bezpieczeństwo na drogach.

(nik.gov.pl)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami