Zdaniem izby w latach 2011-2016 zwiększył się udział nowocześnie wyposażonego, niskopodłogowego taboru w przewozach publicznych na terenie B-TOM, co przełożyło się na większy komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Nowo zakupione pociągi i tramwaje posiadają rozwiązania ułatwiające dostęp do pojazdu i poprawiające komfort podróży, m.in. urządzenia oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnością ruchową, kontrastowe oznakowanie dla osób słabowidzących wewnątrz pojazdu.

Wykryto problemy

Jednak w toku kontroli w nowo zakupionych pociągach wykryto problemy z windami dla osób z niepełnosprawnością ruchową. NIK zwraca uwagę, że stwierdzone problemy z windami mogą uniemożliwić skorzystanie z pociągu osobom poruszającym się na elektrycznym wózku inwalidzkim.

Kontrola NIK wykazała, że przy zakupie pociągów nie uwzględniono uwarunkowań wynikających z ich eksploatacji, m.in. odchyleń na skutek obciążenia pojazdu, zużycia kół oraz stanu infrastruktury takich jak dopuszczalnych tolerancji odchyleń wysokości peronu, co może nasilać problemy z otwieraniem wind w toku eksploatacji taboru i peronów. Kontrolerzy NIK stwierdzili również przypadki braku odpowiedniego oznakowania dla osób niewidomych i słabowidzących wewnątrz pojazdów.

Dostępność i atrakcyjność

NIK podkreśla, że dzięki inwestycjom w publiczny transport zbiorowy zwiększyła się jego dostępność i atrakcyjność. Wymienia rewitalizację linii kolejowej na odcinku Toruń Główny - Bydgoszcz Główna (ok. 51 km), większą prędkość maksymalną pociągów pasażerskich oraz budowę trasy tramwajowej do dzielnicy Fordon w Bydgoszczy i przebudowę trasy tramwajowej od węzła Toruń Miasto do Al. Solidarności w Toruniu.
 

Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza


Wybudowane lub zmodernizowane węzły przesiadkowe w Bydgoszczy i w Toruniu służą lepszemu zintegrowaniu komunikacji miejskiej i kolejowej, usprawniły przesiadki. Zastosowano na nich rozwiązania mające pozytywny wpływ na jakość podróży, m.in.: windy, azyle dla pasażerów z ławkami, tablice kierunkowe i tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, pasy ostrzegawcze i ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i słabowidzących, kamery monitoringu wizyjnego, czy stacje wzywania pomocy.

NIK zaleca

Do organizatorów publicznego transportu zbiorowego, marszałka województwa i prezydentów Bydgoszczy i Torunia), NIK wnioskuje o wspólne wypracowanie koncepcji pozwalającej na wprowadzenie zintegrowanego biletu wojewódzkiego.

Do marszałka województwa kujawsko-pomorskiego zawnioskował o wznowienie działań zmierzających do uruchomienia cyklicznego ruchu pociągów na linii kolejowej nr 18 między Toruniem a Bydgoszczą oraz uwzględnianie przy zakupie pociągów uwarunkowań dla swobodnego wsiadania i opuszczania pojazdu przez osoby o ograniczonej zdolności poruszania się.

Inwestorom NIK poleca m.in. usunięcie wad w nowo wybudowanych peronach oraz zapobieżenie ich występowaniu w przyszłości. Do PKP wnioskuje m.in. o zapewnienie koordynacji działań i bieżącej wymiany informacji między podmiotami zaangażowanymi w przyszłą realizację projektów inwestycyjnych oraz zapewnienie rzetelnej kontroli jakości wykonania peronów przed oddaniem ich do użytku.