Dnia 28 lipca 1982 r. przez ówczesnego naczelnika miasta i gminy wydana została decyzja o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego W tej decyzji inwestor został zobowiązany do rozbiórki domu, piwnicy i budynku gospodarczego przed przystąpieniem do użytkowania projektowanego obiektu. Starostwo powiatowe nie posiada żadnych danych archiwalnych w tej sprawie. W chwili obecnej rozbiórki tych obiektów domaga się sąsiadka, załączając kserokopię decyzji z 1982 r. Zostało ustalone, iż budynek na który w 1982 r. wydana została decyzja o pozwoleniu na budowę jest użytkowany, na działce stoi piwnica i stary drewniany budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy.

W jaki sposób i na podstawie jakich przepisów starostwo powiatowe powinno podjąć czynności administracyjne w tej sprawie?

Odpowiedź

W sytuacji, gdy w pozwoleniu na budowę (niezależnie od ustawy, na podstawie której zostało wydane) nakazano rozbiórkę istniejących na działce budowlanej budynków, nie prowadzi się nowego postępowania w sprawie nakazu rozbiórki tych budynków, lecz należy prowadzić postępowanie egzekucyjne w oparciu o przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji . Zgodnie bowiem z art. 2 § 1 pkt 10 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji egzekucji administracyjnej podlegają "obowiązki o charakterze niepieniężnym pozostające we właściwości organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego". Zaś zgodnie z art. 3 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji "egzekucję administracyjną stosuje się do obowiązków określonych w art. 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji , gdy wynikają one z decyzji lub postanowień właściwych organów". Jeśli więc w decyzji o pozwoleniu na budowę organ wydający tą decyzję nakazał rozbiórkę obiektów istniejących na działce i inwestor nie dopełnił tego obowiązku, to decyzja ta stanowi samodzielną podstawę do prowadzenia postępowania egzekucyjnego. W przeciwnym razie prowadzono by postępowanie i wydano decyzję w sprawie już rozstrzygniętej inną decyzją administracyjną, co zgodnie z art. 156 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji.

Należy jednak wyjaśnić, że organem właściwym do prowadzenia postępowania w przedmiotowej sprawie nie będzie starosta, lecz powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 Prawa budowlanego PINB jest organem właściwym do prowadzenia postępowań w sprawie rozbiórki obiektów budowlanych. Ponadto zgodnie z art. 20 § 1 pkt 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji "organem egzekucyjnym w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym jest kierownik powiatowej służby, inspekcji lub straży w odniesieniu do obowiązków wynikających z wydawanych w zakresie swojej właściwości decyzji i postanowień", a więc sprawach rozbiórki obiektu budowlanego - PINB.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)