Rada miasta ustaliła opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkola lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej dla których organem prowadzącym jest miasto.

Z uchwały wynikało między innymi, iż usługi w zakresie nauczania, wychowania i opieki są realizowane bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie. Natomiast za każdą zadeklarowaną przez rodzica lub prawnego opiekuna, godzinę pobytu dziecka w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej przekraczającą wymiar 5 godzin, odpłatność wynosi 1 zł.


Wojewoda zaskarżył taki zapis uchwały.

W ocenie organu nadzoru ustalenie i pobieranie opłaty nie za faktyczny, lecz wyłącznie deklarowany pobyt dziecka w przedszkolu stanowi przekroczenie przyznanej radzie gminy delegacji.

Tak sprecyzowana opłata ma charakter opłaty stałej, pobieranej na podstawie umowy zawartej przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka z dyrektorem przedszkola, w zależności od deklarowanej przez rodziców ilości godzin pobytu dziecka w przedszkolu ponad ustalone bezpłatne 5 godzin dziennie, niezależnie od tego, jak długo ponad ten czas, dziecko przebywa w przedszkolu i niezależnie od tego, z jakich zajęć w tym czasie korzysta.


WSA zgodził się ze stanowiskiem wojewody.

Zdaniem sądu, opłata została ustalona za "zadeklarowany" a nie faktyczny czas przebywania dziecka w przedszkolu, co oznacza niezależnie od czasu pobytu dziecka w przedszkolu.

Taka regulacja jest niezgodna z prawem, bowiem daje podstawę do pobrania opłaty w sposób nie odpowiadający faktycznemu pobytowi, dziecka w przedszkolu z uwagi na wcześniej złożoną deklaracje jego rodziców – podkreślił WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt IV SA/Gl 690/14, nieprawomocny